۰ نفر

«اقتصاد آنلاین» گزارش می‌دهد؛

صعود دسته‌جمعی شاخص‌ها/ بهار بورسی با پیشتازی خودرویی‌ها

۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۳۱
کد خبر: 250167
صعود دسته‌جمعی شاخص‌ها/ بهار بورسی با پیشتازی خودرویی‌ها

معاملات سومین روز کاری هفته جاری در تالار شیشه‌ای از دقایق ابتدایی با رشد در حجم معاملات و قیمت اکثر نمادها از سر گرفته شد و با افزایش تقاضا در گروه خودرو تا اواخر بازار به کار خود پایان داد.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ دماسنج بازار سهام امروز نیز با پی گرفتن مسیر صعودی خود مجددا وارد کانال 98 هزار شد. در پی داد و ستدهای امروز، 805 میلیون برگه سهم به ارزش 174 میلیارد تومان دست به دست شد که از این میزان 150 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت و نتیجه این معاملات رشد 225 واحدی شاخص و رسیدن به ارتفاع 98 هزار و 33 واحد شد. شاخص کل هم‌و‌زن نیز همچون شاخص کل اما با شتاب بیشتر در مسیر صعودی ادامه روند داد و با ثبت رشد 102 واحدی شاخص در عدد 17 هزار و 612 به کار خود پایان داد. افزایش پُررنگ تر شاخص کل هم وزن نشان از وجود تقاضا در نمادهای کوچک داشت و شاهد این مدعا وجود صف‌های خرید قابل توجه در نمادهای کوچک بود.

پُررنگ‌های بازار

داد و ستدهای امروز در گروه خودرو و فلزات اساسی با اقبال سهامداران روبرو بود و این دو گروه پرطرفدار بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در نتیجه نمادهای «فملی»، «وامید» و «خودرو» هرکدام با 85، 71 و 32 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر سبز کردن دماسنج بازار داشتند.

در نماد شرکت صنایع ملی مس ایران طی اطلاعیه‌ای گزارش تولید و فروش ماهانه منتهی به 30 دی ماه را اصلاح کرد. این شرکت مبلغ فروش ماهانه خود را در گزراش قبل 592 میلیارد تومان اعلام کرده بود که در اصلاحیه این عدد را به 903 میلیارد تومان افزایش داد.

بررسی این گزارش نشان می‌دهد دلیل اصلی این افزایش در مبلغ فروش عمدتا از جانب افزایش در نرخ فروش کنستانتره مس و سایر مواد تولیدی است. شرکت نرخ فروش کنستانتره مس را در گزارش قبلی 6 میلیون و 830 هزار تومان برای هر تن کنستانتره مس اعلام کرده بود که این رقم در گزارش جدید به نزدیک 7 میلیون تومان در هر تن افزایش یافت.

همچنین امروز «وامید» پس از افشای اطلاعات با اهمیت (تعدیل مثبت 35% پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 دی 97) و اعلام سود پیش‌‌بینی شده به ازای هر سهم 573 ریال وافشای اطلاعات با اهمیت در خصوص (فک رهن دارایی‌ها)، با قیمت 2,323 ریال و رشد 5 درصدی به تابلوی معاملاتی بازگشت .

خودرویی‌ها و قطعه‌سازها در درصدهای مثبت و عمدتا با صف خرید همراه شدند . نمادهای خمحرکه، خریخت، خپارس، خکمک و خچرخش صف خرید را تجربه کردند . خفناور نیز در آستانه تشکیل صف خرید قرار گرفت.

همچنین امروز نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را موظف به دریافت ۶۰ درصد از سود حاصل از واردات خودرو در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به عنوان مالیات ویژه کردند. این خبر و همچنین افت چند روز پیش قیمت سهام این گروه (رسیدن قیمت‌ها به مقاطع جذاب) می‌تواند از عمده دلایل اقبال سهامداران به نمادهای این گروه باشد.

گروه‌های لیزینگی و سرمایه‌گذاریها نیز همسو با گروه خودرویی‌با افزایش تقاضا اکثرا معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند، تا جایی که نمادهای ولغدر، وگستر صف خرید را تجربه کردند.

اما در سوی منفی‌های بازار بانک‌ها و محصولات دارویی همچنان بیشترین تاثیر منفی را بر بازار تحمیل کردند. در این گروه «وکار» پس از برگزاری مجمع و تقسیم 150 ریال سود نقدی، امروز بازگشایی شد و ضمن افت 32.6 درصدی قیمت به صف فروش رسید و با افت 159 واحدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کرد.

در این گروه مجمع عادی بانک پارسیان امروز صبح تشکیل جلسه داد. در این جلسه پرحاشیه بانک پارسیان ٢ ریال سود تقسیم کرد (معادل 10 درصد از سود محقق شده 18 ریالی به ازای هر سهم) و در نهایت صدای اعتراض سهامداران به نحوه تقسیم سود بلند شد و جلسه به حاشیه رفت.

خبر دیگر اما در گروه دارویی امروز رییس فراکسیون غذا و داروی مجلس، از اختصاص 4 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت که بدهی‌های بخش تجهیزات پزشکی، مواد مصرفی و دارویی بالغ بر هفت هزار  میلیارد تومان است که بیش از 3 هزار میلیارد آن مربوط به تجهیزات پزشکی است.

جذاب‌های کدال

امروز «قشرین» در کدال شفاف‌سازی کرد. شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان در نماد «قشرین» با توجه به نرخ اعلام کرده است که با توجه به یارانه ۱۷۸ تومانی و نرخ فروش ۲۷۲۲ تومانی هر کیلوگرم شکر، تاثیر با اهمیتی بر سود پیش‌بینی شده این مجموعه ایجاد نشده است.

رفت و آمد پر سر صدای برخی نمادها

طی معاملات امروز در بازار سهام، «ثفارس» پس از افشای اطلاعات با اهمیت (تعدیل مثبت 25% پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 97/06/31 ، با صف خرید و با قیمت 2,370 ریال بازگشایی شد.

همچنین «فلوله» پس از افشای اطلاعات در خصوص عرضه 10 درصد از سهام هامون نایزه با رشد قیمت بازگشایی و در آستانه صف خرید معامله شد.

شرکت داروئی و بهداشتی لقمان در نماد «دلقما» به جهت ابهام در اطلاعات منتشر شده حداکثر تا 2 روز کاری متوقف شد. «کترام» پس از تعدیل منفی 339 درصدی و تبدیل 28 ریال سود به 67 ریال زیان به ازای هر سهم ، با افت قیمت بازگشایی شد. «خگستر» پس از افشای اطلاعات در خصوص واگذاری 14.77 درصد از سهام خرینگ با رشد قیمت بازگشایی شد. «دکوثر» پس از توضیحات تکمیلی صورت مالی 9 ماهه سال 96، با قیمت 1,454 ریال و رشد حدودا 4 درصدی بازگشایی شد. «ختوقا» پس از شفاف‌سازی در خصوص نوسان قیمت سهام و افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص ( واگذاری  35.42 درصد سهام شرکت رینگ سازی مشهد از طریق مزایده عمومی) ، با رشد چمشگیر 10 درصدی ، با قیمت 2,009 ریال و با صف خرید پرحجم بازگشایی شد .

از گوشه و کنار بازار

طبق اطلاعیه مقرر بود که امروز بلوک 17.34 درصدی سهام بیمه البرز شامل 693 میلیون و 666 هزار و 777 سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی در بورس اوراق بهادار عرضه شود اما به دنبال عدم تایید صلاحیت خریداران، این معامله انجام نشد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سه خریدار برای این بلوک اعلام آمادگی کرده بودند اما صلاحیت آنها توسط سازمان بورس تایید نشده است. در ادامه واگذاری‌های شرکت خصوصی‌سازی بلوک 18.84 درصدی سهام بیمه آسیا شامل 433 میلیون و 397 هزار و 841 سهم فردا(سه شنبه) به وکالت از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.

طی اطلاعیه‌ای از سوی سازمان بورس روز سه شنبه 17 بهمن 96 تعداد 100 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر به عنوان پانصدونوزدهمین شرکت پذیرفته شده برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش ساخت سایر محصولات شیمیایی گروه و طبقه ساخت صابون و پاک‌کننده‌ها، فرآورده‌های تمیزکننده و پرداخت کننده، انواع عطر و فرآورده‌های بهداشتی در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد «شوینده» به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

گذری بر فرابورس

آیفکس نیز از صعود امروز بازار سهام جا نماند و با رشد 6.67 واحدی (معادل 0.63درصد افزایش) به پله 1092 واحدی رسید. طی معاملات فرابورس، امروز 431 میلیون برگه سهم به ارزش 201 میلیارد تومان داد و ستد شد که از این میزان تنها 56 میلیارد تومان ان به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت.

همچنین فرابورس روز جاری شاهد عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا6071» با سررسید 10 دی ماه 97 بود. این اوراق در قیمت 86 هزار و 500 تومان کشف قیمت و در قیمت 87 هزار تومان به معاملات امروز خود پایان داد. همچنین نرخ بازده تا سرسید این اوراق (YTM) برابر17.46 درصد است.