۰ نفر

به لطف افزایش نرخ‌های جهانی متانول رقم خورد؛

پوشش ۹۴درصدی فروش «زاگرس» در ۱۰ ماه

۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲
کد خبر: 248979
پوشش ۹۴درصدی فروش «زاگرس» در ۱۰ ماه

«زاگرس» گزارش عملکرد دی‌ماه را بر کدال منتشر کرد که طی این گزارش 724 میلیارد تومان فروش داشته است.

اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده ؛ میزان تولید متانول پتروشیمی زاگرس برای دوره یک‌ماه گذشته 10 درصد از کل تولید در 10 ماه ابتدایی سال است. این شرکت توانسته تا کنون 94 درصد از بودجه فروش و 81 درصد از بودجه کل سال خود را پوشش دهد.

اما دو نکته قابل توجه در این گزارش:

1-    این شرکت تنها دردی‌ماه توانسته 15 درصد از تولیدات خود یعنی تقریبا 391هزار تن متانول را به فروش رساند و این درحالیست که تولید دی‌ماه این فرآورده تقریبا 267 هزار تن و معادل 10 درصد تولید 10 ماهه می‌باشد که البته به گفته خود شرکت این اختلاف میزان فروش و تولید ماهانه شرکت از محل موجودی مخازن بوده است.

2-    نکته با اهمیت‌تر این گزارش افزایش نرخ فروش متانول می‌باشد. با توجه به روند افزایشی نرخ‌های جهانی متانول در ماه‌های گذشته این پتروشیمی متانولی نیز از این صعود قیمت‌ها بی‌نصیب نماده و نرخ فروش متانول برای ماه گذشته در هر تن 1.8 میلیارد تومان گزارش کرده است و این درحالیست که نرخ فروش این فرآورده برای متوسط 10 ماه ابتدایی سال 1.3 میلیارد تومان در هر تن بوده است.

در نتیجه این افزایش 35 درصدی در نرخ فروش سبب کسب 718 میلیارد تومان از فروش متانول برای شرکت در ماه گذشته شده است. البته کل فروش شرکت در 10 ماهه نخست سال از محل فروش متانول 342 میلیارد تومان بوده است که شاهد پوشش 20 درصدی در فروش دی‌ماه این فرآورده هستیم. لازم به ذکر شرکت در 10 ماهه منتهی به پایان دی‌ماه سال توانسته 94 درصد بودجه (بودجه فروش کل سال شرکت معادل 3700 میلیارد تومان است) معادل 3400میلیارد تومان را پوشش دهد.