۰ نفر

خدابخش در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین؛

تسویه وجوه با استفاده از روش t+۲ از ۱۵بهمن اجرایی می‌شود/ برای کاهش یک روز دیگر باید همه جوانب بررسی شود

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۳
کد خبر: 247266
تسویه وجوه با استفاده از روش t+۲ از ۱۵بهمن اجرایی می‌شود/ برای کاهش یک روز دیگر باید همه جوانب بررسی شود

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امکان تسویه وجوه با مکانیزم t+2 از اواخر هفته آینده در بورس و فرابورس فراهم خواهد شد.

روز گذشته اداره نظارت بر بورس‌ها با انتشار نامه‌ای، زمان تسویه وجوه حاصل از فروش سهام را از سه روز به دو روز تقلیل داد. تا پیش از این سهامداران پس از فروش سهام خود، سه روز برای دریافت وجوه حاصل از آن صبر می‌کردند. اصطلاحا تسویه وجوه با مکانیزم زمانی t+3 انجام می‌شد. حالا اما قرار است این مکانیزم به t+2 تبدیل شود. این در حالی است که فعالان بازار انتظار داشتند تأخیر در تسویه وجوه به یک روز تنزل یابد. ضمنا در نامه مذکور اشاره‌ای به زمان اجرایی شدن این مکانیزم نشده بود.

محسن خدابخش در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در این باره گفت: کاهش تأخیر در تسویه وجوه از یک هفته دیگر قابل اجرا است؛ البته این ابلاغیه پس از اعمال برخی تغییرات در سیستم‌ها قابل اجرا خواهد بود و همه اوراق قابل معامله مشمول رویه جدید می‌شوند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به اینکه چرا زمان تسویه وجوه به t+1کاهش پیدا نکرد، اظهارداشت: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشاهده شد زمان تسویه وجوه بیشتر بورس‌های کشورهای دیگر دو روزه است،  از این رو استفاده از زمان  t+2 در دستور کار سازمان قرار گرفت.

وی یادآور شد؛ پس از بررسی همه جوانب در آینده این احتمال وجود دارد تا زمان تسویه وجوه با مکانیزم زمانی t+1  صورت گیرد.

خدابخش خاطرنشان کرد: با  اجرایی شدن تسویه وجوه  به روش  t+2آثار مثبت آن همچون تسریع تامین نقدینگی، کاهش زمان تجمیع وجوه امانی و نیز  افزایش سرعت عمل فعالان  بازار نیز قابل مشاهده خواهد بود.

خدابخش در پایان فزود: این مکانیزم از روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه عملیاتی خواهد شد.