۰ نفر

«اقتصاد آنلاین» گزارش می‌دهد؛

افت شاخص به لطف گزارش‌های منفی خودروسازها/ اما و اگر اعتباردهی کارگزاری‌ها قلب بازار را نشانه رفت

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۳۲
کد خبر: 246477
افت شاخص به لطف گزارش‌های منفی خودروسازها/ اما و اگر اعتباردهی کارگزاری‌ها قلب بازار را نشانه رفت

در اولین روز از دومین ماه زمستان بازار بورس با عرضه سنگین حقیقی ها و بی مهری حقوقی ها از حمایت روبرو شد. در معاملات امروز شاهد موجی از نگرانی درباره گزارش های گروه خودرو و همچنین اطلاعیه ناظر بازار مبنی بر اجرایی شدن فاز اول سامانه مدیریت ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار بودیم.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ طی داد و ستدهای امروز معامله گران، شاخص بازار بورس با 596واحد افت  به عدد 98هزار و 221 رسید. امروزدو میلیارد و  780 میلیون برگه سهم به ارزش بالغ بر یک هزار میلیارد تومان معامله شد که نسبت به معاملات روز گذشته افزایش 3 برابری داشته است. همچنین  شاخص هم وزن با 104 واحد افت نسبت به روز قبل روی پله  17هزار و 342 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس تقریبا" بدون تغییر نسبت به روز گذشته روی عدد یک هزار و 83 واحد به کار خود پایان داد.

در معاملات امروز بازار سهام گروه محصولات شیمیایی بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار نهادند. همچنین نماد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 44 واحد افزایش، شرکت پتروشیمی جم با 43 واحد افزایش و پتروشیمی خارک با 34 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص اعمال کردند.

اما در سوی منفی های بازار همچون روز گذشته گروه خودروسازی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی بیشترین تاثیر منفی را بر بازار اعمال کردند. در این بین نماد شرکت فولاد مبارکه با 137 واحد کاهش، پالایش نفت اصفهان با 67 واحد کاهش و معدنی و صنعتی گل گهر با 67 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

در بازار امروز نماد معاملاتی شرکت های بین المللی توسعه ساختمان(ثاخت)پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی، کشاورزی و دامپروری مگسال(زمگسا)پس از برگزاری جلسه هیئت مدیره مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان(وآذر)با توجه به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالیانه، نماد معاملاتی شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر در نماد(حبندر1)پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام، نماد معاملاتی شرکت های صنعتی بهشهر(غبشهر)و همکاران سیستم(سیستم)، نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.

اما در سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان(پارسان1)با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت، نماد معاملاتی شرکت همکاران سیستم(سیستم1)با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت، نماد معاملاتی شرکت ‌داروسازی‌زهراوی‌(دزهراوی1)با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت، نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق1) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام در روز سه شنبه مورخ 03/11/1396 متوقف شدند.

همچنین امروز در پی واگذاری بلوک "شبندر" بانک رفاه در ازای واگذاری سهام شرکت های فولاد مبارکه و ملی صنایع مس به سرمایه گذاری معین ملت ، بلوک 3.8 درصدی شبندر را از معین ملت دریافت کرده است.

در سمت خودوریی های بازار که با اخباری و گزارش های منفی این گروه عمق کاهش شاخص شدت بیشتری پیدا کرد، اخبار ضد و نقیضی از واگذاری زیرمجموعه دو غول خودروسازی به بخش خصوصی به گوش می رسد که البته تا کنون این اخبار از سوی این دو خودروساز تایید یا تکذیب نشده است.

اما نکته قابل توجه امروز بازار هم افزایی منفی گزارش های گروه خودرو با اطلاعیه ناظر بازار مبنی بر اجرایی شدن فاز اول سامانه مدیریت ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار بود که سمت و سوی بازار را کاملا" قرمز رنگ کرد.حال باید دید با فرار رو به جلوی قیمت دلار و طلا و اخبار نچندان مثبت این روزهای بازار سهام آیا حقیقی های نگران می توانند بر تصمیمات عجولانه خود مسلط شوند و دست از فروش های یکباره و سریع خود برداند.