۰ نفر

غزال تیزپای شاخص

ادامه رکوردزنی دماسنج بازار سرمایه

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۶
کد خبر: 238271
ادامه رکوردزنی دماسنج بازار سرمایه

روز گذشته بورس تهران درحالی به کار خود پایان داد که احتمال میرفت شیب صعود عدد شاخص برای امروز کمتر شود اما اینگونه نبود و بازار امروز نیز رشد خیره کننده را در کارنامه خود ثبت کرد.

اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده؛ در پی معاملات امروز شخاص کل با رشد 994 واحدی به قله95600 دست یافت تا رکورد تازه را از خود برجای گذارد.در بازار امروز یک میلیارد و 270 میلیون برگه سهم  به ارزش 3464 میلیارد ریال دادوستد شد.

 در این بین سه نماد فارس، فملی و شپنا ، 593 واحد تاثیر مثبت بر شاخص داشتند. امابیشترین تاثیر منفی را نمادهای ما، شدوص و کلوند داشتند.

بازار امروز که در ابتدا می رفت با عرضه سنگین بیش از 38 میلیون سهم در نماد فملی روز ناخوشی را تجربه کند ، شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف 24 میلیونی در سقف قیمتی بود.

البته شاخص  متاثر از بازگشایی نماد شپنا با خبر تعدیل مثبت سنگین به روند رو به رشد خود ادامه داد و همچنین با انتشار اخبار خوشی از فارس،بزرگترین هلدینگ پتروشیمی که پس از یک سال کم رونقی ، مجددا به صف خرید رسید تا بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشته باشد. به گفته مدیرعامل فارس ، تولید روزانه 24 میلیون در دستور کار است که این مقدار تا سال 98 به عدد 40 میلیون خواهد رسید.

از دیگر نکات بازار امروز تقاضای خرید نماد ورنا بود که باعث ایجاد تحرکاتی در گروه خودرویی شد اما از آنجا که رشد شارپی این گروه مستلزم ورود پول هوشمند می باشد، همچنان درگیر مقاومت های پیش رو است.

اما توجه ویژه به یک نکته اساسی در رشد شتابان این روزهای شاخص خالی از لطف نخواهد بود.همانطورکه مدیرعامل سازمان بورس هم  دیروز اشاره نمود " فرصت خرید و فروش سهام همواره در بازار بورس وجود دارد اما نمی‌توان بر اساس ارقام شاخص بورس و با تکیه بر یک عدد برای ورود یا خروج از بازار تصمیم‌گیری کرد."

قالیباف با بیان اینکه رشد شاخص به معنی رشد قیمت سهام همه شرکت‌ها و کاهش آن به معنای گران شدن قیمت سهام همه ناشران نیست، عنوان کرد: در زمان صعود شاخص نیز ممکن است قیمت‌ سهام برخی شرکت‌ها منفی باشد. بنابراین هر شخصی که می خواهد وارد بازار سهام ‌شود، باید بر اساس دیدگاه کارشناسی تصمیم‌گیری کند.

همچنین در پی انتشار اخباری دال بر وجود اختلال در سامانه محاسبه شاخص در روز گذشته، مدیر عملیات بازار شرکت بورس تهران اظهار داشت این موضوع ناشی از بروز رسانی سامانه معاملاتی نبود بلکه به دلیل جایگزین شدن یک نرم افزار جدید توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران بود که همزمان با بروز رسانی سامانه ، بکار گرفته شد.

وی گفت: این مشکل دیروز برطرف و ارقام شاخص هم از قابلیت اتکا برخوردار شدند. به این ترتیب شاخص بورس در روز گذشته با رشد 1314 واحدی به 94606واحد رسید.