۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین؛

مسیر سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند اعتماد‌سازی است/ به حداقل رسیدن ریسک‌‌های سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها

۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۵۶
کد خبر: 229375
مسیر سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند اعتماد‌سازی است/ به حداقل رسیدن ریسک‌‌های سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که مسیر ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار ایران نیازمند بستر سازی مناسب و اعتماد سازی در باور آنان است و به حداقل رساندن ریسک‌های سرمایه گذاری یکی از ملزومات آن محسوب می‌شود.

عباس ضیایی نیری در گفت‌وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در خصوص ورود سرمایه گذاری خارجی به بازار سرمایه ایران گفت: سرمایه‌گذار خارجی ملزم به انجام تعهداتی است که به‌ موجب مقررات حاکم بر او اعمال می‌شود؛  هم اکنون نیز آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه و دیگر بازارهای غیر مرتبط با بورس در خصوص سرمایه‌گذاری اشخاص خارجی در بازار سرمایه تعیین شده است.

وی  با اشاره به اینکه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه کشور مهمترین اصل ایجاد بستری ایمن و اعتماد سازی در باورآنهاست، اظهارداشت: باید زیر ساخت‌های این امر با نظم و برنامه‌ریزی ویژه رایج در دیگر کشورهای قدرتمند صنعتی فراهم شود و با به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاری شرایط اطمینان سازی برای ورود آنها به بازار سرمایه کشور بیش از گذشته مهیا شود.

مدیرعامل بازرگانی آرتا یاران ایرانیان معتقد است، حضور سرمایه گذاران خارجی در کوتاه مدت با افزایش تقاضا برای سهام و حتی افزایش قیمت سهم روبرو خواهد شد و این هم موجب می‌شود تا حتی شوک‌های سیاسی و التهابات دیگر در بازار نیز نتواند چرخ حرکت این بازار را متوقف کند.

این کارشناس بازار سرمایه بر ضرورت ورود فناوری‌های نوین در بازار سرمایه اشاره و بیان داشت: حضور سرمایه گذاران خارجی بستر مناسب برای نقش آفرینی بیشتر این فناوری‌ها در بازار داخلی را به همراه خواهد داشت.

نظارت بانک مرکزی بر نقدینگی حاصل از حضور سرمایه گذاران خارجی یکی دیگر از مواردی بود که ضیایی نیری بدان تاکید کرد وگفت: بانک مرکزی درباره پول‌هایی که به کشور وارد می‌شود باید نظارت داشته و مقرراتی مد نظر قرار دهد؛ از سوی دیگر سازمان بورس نیز به عنوان  متولی باید در حوزه ورود سرمایه‌های خارجی به بازار سرمایه بازرسی داشته باشد تا بدور از هرگونه موازی کاری دستگاه‌های مختلف مسیر برای سرمایه گذاران خارجی شفاف و بدون اخلال صورت گیرد که این هم نیازمند کار گروهی است.

وی به سهم ایران در بازار انرژی نیز اشاره کرد و اظهارداشت: قصد کشور در پسابرجام این است که  با داشتن اقتصادی بزرگ و با پتانسیل متنوع و بالا مسیر جدید برای مناسبات اقتصادی با دیگر کشورهای جهان در حوزه‌های نفت و گاز و انرژی  را فراهم تا بدین ترتیب سهم خود را در اقتصاد جهانی بویژه بخش انرژی افزایش دهد.

ضیایی نیری به کاهش نرخ سود بانکی  نیز اشاره کرد و افزود: این کاهش نرخ در روند بهره‌مندی فعالان عرصه بورس موثر است اما،  باید به این نکته توجه داشت تا زمانی که تسهیلات کم بهره در مدت زمان کوتاه به صنایع و بنگاه‌های کوچک و نوظهور و حتی بنگاه‌های ریشه‌دار کلان تزریق نشود اثر مثبت آن در بورس دور از انتظار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بطورکلی پیش بینی می‌شود بازار سرمایه تا پایان سال جاری از ریزش‌ در شاخص و معاملات بورس در امان باشد؛ همچنین افزایش قیمت جهانی نفت نیز رونق قابل توجهی را برای بازار سرمایه به همراه خواهد داشت.