۰ نفر

مدیرعامل مرکز مالی ایران؛

مسیر ورود خارجی‌ها به بورس هموار شده

۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۴۵
کد خبر: 227265
مسیر ورود خارجی‌ها به بورس هموار شده

جذابیت بازار سرمایه ایران برای خارجی ها طی یکسال اخیر افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، علی نقوی، مدیرعامل مرکز مالی ایران مطرح کرد: در مرکز مالی ایران زیرساخت های لازم برای اینکه سرمایه گذار خارجی بتواند  اطلاعات لازم جهت شناخت از بازار سرمایه را دریافت و برای ورود به بازار سرمایه تصمیم گیری کند، ایجاد شده است. در همین راستا قراردادی نیز با یک شرکت یونانی منعقد شده، که در آینده ای نزدیک اطلاعات جامعی از بازار سرمایه ایران در  سامانه های اطلاع رسانی آن شرکت منتشر می شود.

وی در ادامه بیان کرد: بازار سرمایه برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیاز به بسترسازی مدون دارد. که مهم ترین مورد اول توجه به زیرساخت های حقوقی و پولی است. با اجرایی شدن برجام تا حد قابل توجه ای مشکلاتی که بر سر راه مبادلات ارزی  بود برطرف شده است.

نقوی دومین موضوع قابل توجه را  پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بیان کرد و گفت: برای فراهم کردن زمینه جذب سرمایه گذار خارجی در کشور و اینکه صورت های مالی واحدهای اقتصادی داخلی با کشورهای خارجی قابل مقایسه باشد باید از استانداردهای گزارشگری بین المللی مالی استفاده شود. باتوجه به برنامه ششم توسعه باید شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور تسهیل شود، که برای دستیابی به این هدف لازم است علاوه بر جذب سرمایه های داخلی و استفاده از ظرفیت سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور به جذب سرمایه گذاران خارجی نیز توجه ویژه ای شود؛ البته انجام این مهم نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب است و مسیر آن با اجرا شدن (IFRS) هموار شده است.

وی سومین مورد را استفاده از مدل های سریع تر برای مشارکت، مانند فاندها و انتشار اوراق بیان کرد و گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه درآمد ثابت وارد می‌شوند. اگر ما بخواهیم در بازارهای بین‌المللی، اوراق یا صکوک ارزی منتشر کنیم قاعدتا به مجوز نهاد ناظر آن کشورها نیاز داریم و رتبه بندی باید صورت بگیرد. که در زمینه رتبه بندی شرکت های بین المللی طی یکسال اخیر همکاری هایی را با نهاد ناظر ایرانی داشته اند.

مدیرعامل مرکز مالی ایران نقش کارگزاران بورسی در گشایش های بازار برای ورود سرمایه گذار خارجی را اینچنین تشریح کرد: شرکت های کارگزاری طی این مدت تلاش های بسیاری داشته اند تا بتوانند همکاری های بین المللی ملموسی داشته باشند. به عنوان مثال طی این مدت، یکی از شرکت های کارگزاری ایرانی توانست همکاری های خوبی با طرف ایتالیایی داشته باشد.

وی در پایان گفت: پنجره ورود سرمایه گذارهای خارجی به بازار سرمایه ایران کارگزاری ها هستند. هرچقدر بخش کارگزاری تقویت شود، اثرگذاری آن بیشتر و سرعت عمل ورود خارجی ها بیشتر است.