۰ نفر

مدیرعامل سمات در گفت وگو با اقتصاد آنلاین؛

سامانه پس از معاملات درحال همگام سازی با ذی‌نفعان بازار است/ رسیدن کدهای سهامداری به مرز ۹میلیون و۶۰۰هزار کد

۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۴۰
کد خبر: 227248
سامانه پس از معاملات درحال همگام سازی با ذی‌نفعان بازار است/ رسیدن کدهای سهامداری به مرز ۹میلیون و۶۰۰هزار کد

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص راه اندازی سامانه جدید پس از معاملات گفت: آزمایش ها و تست های موازی این سامانه با موفقیت پشت سر گذاشته شده و هم اکنون در حال همگام سازی ذینفعان بازار (از قبیل شرکت های نرم افزاری ناشران) با این سیستم هستیم.

اقتصاد آنلاین - هدی بذرافشان ؛ محمد رضا محسنی در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در خصوص تعداد کدهای سهامداری از ابتدای  سال جاری گفت: در 7 ماهه امسال بیش از 232 هزار کد برای افراد حقیقی و بیش از 9 هزار کد برای اشخاص حقوقی در بازار سرمایه صادر شده است،  تا تعداد کل کدهای صادر شده به مرز 9 میلیون و 600 هزار کد برسد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه  در پاسخ به این سوال که افزایش این کدها چه قدر در فرهنگ سازی سهامداری موثر است، تصریح کرد: مقوله فرهنگ سازی، پروسه بسیار زمان بری است و هر یک از ارکان مختلف بازار وظایف خود را در بخش فرهنگ سازی انجام می دهند،  ورود سهامداران روند منطقی را دنبال می کند و شاهد رفتارهای هیجانی از آنها مانند سال 1392 نیستیم. 

وی در خصوص راه اندازی سامانه پس از معاملات نیز اینطور  توضیح داد و گفت: سامانه جدید پس از معاملات آزمایش‌ها و تست های موازی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و هم اکنون در حال همگام سازی ذینفعان بازار (از قبیل شرکت های نرم افزاری ناشران) با این سیستم هستیم .

محسنی اظهارداشت:  پس از این همگام سازی وبعد  از تایید نهایی آن از سوی سازمان بورس، این سامانه فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز می کند

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی به تازگی چه اقداماتی در راستای افزایش خدمات به سهامداران انجام داده است؟ گفت: این شرکت در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک اقدام به طراحی و راه اندازی سامانه های تخصصی فراوانی برای ذینفان مختلف بازار سرمایه کرده است،  به طوریکه سال گذشته سامانه الکترونیکی سهامداران (دارا) را برای افزایش ارائه خدمات به سهامداران راه اندازی کرد و امسال نیز سامانه الکترونیکی کارگزاران (کارا) را به بهره برداری رسانده است.

محسنی در ادامه بیان داشت: تجمیع سرویس ها و خدمات در یک درگاه ، غیرکاغذی کردن فرآیندها ، کاهش هزینه ها، دستیابی به خدمات متنوع تر، حذف نامه نگاری و مراجعات حضوری، از مهم ترین ویژگی های درگاه الکترونیکی کارگزاران است که به طور حتم مورد استقبال کارگزاران قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با تاکید بر اینکه  رسالت مهم شرکت سمات استفاده از به روزترین تکنولوژی ها برای انجام فرآیندها، جابجایی اطلاعات، انجام تراکنش های مالی و ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه، کارگزاران، شرکت های بورسی و ارکان بازار سرمایه است، خاطرنشان کرد: به طور حتم استفاده از فن آوری اطلاعات بهره وری را بهبود می بخشد، در هزینه ها و نیروی انسانی صرفه جویی می کند، خدمات عمومی را تسهیل می کند و امنیت و اطمینان و سرعت در خدمات را برای ذینفعان فراهم می آورد، علاوه براین باعث حذف فرآیندهای دستی و مراجعات حضوری می شود.

وی این را هم یادآور شد؛ همچنین روز گذشته سه باجه جدید عرضه خدمات امور سهامداری در دفاتر پیشخوان دولت راه اندازی شد تا ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه تسهیل یابد.