۰ نفر

مدیرعامل بورس کالای ایران:

درصدد ایجاد بازار عادلانه و شفاف هستیم/ ایجاد بازار عادلانه با شکل‌گیری بورس پسته

۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
کد خبر: 227044
درصدد ایجاد بازار عادلانه و شفاف هستیم/ ایجاد بازار عادلانه با شکل‌گیری بورس پسته

مدیرعامل بورس کالا گفت: درصدد ایجاد بازار عادلانه و شفاف برای همگان هستیم و با شکل گیری بورس پسته این شفافیت به وجود خواهد آمد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حامد سلطانی نژاد گفت: پسته یکی از محصولات استراتژیک کشور است و با چالش های اساسی در بازار این محصول روبرو هستیم.

وی ادامه داد: کشاورزانی که یک سال برای این محصول زحمت می کشند در زمان برداشت پسته به دلیل اینکه همه تولید کننده ها در یک برهه زمانی یک تا دو ماهه سعی می کنند محصولشان را به فروش برسانند، کشاورزان مجبور می شوند با حداقل قیمت محصول خود را به واسطه ها بفروشند.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: این واسطه ها محصول را به حداقل قیمت می خرند و به واسطه های بزرگ تر منتقل می کنند و کسانی که نفع این محصول را می برند همین واسطه ها هستند و تولید کننده ها نفع کمتری می برند.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه تولید کننده ها و باغدارها گاهی در حاشیه بهای تمام شده مجبور به فروش محصول خود هستند، گفت: با این روند کشاورز و باغدار در سال های بعد انگیزه کافی برای تولید این محصول را نخواهد داشت.

وی با اشاره به سخن منتقدین که می گویند در بازار پسته مشکلی نیست، افزود: اگر مشکلی نیست چرا کشاورزان نمی توانند محصولات خود را بفروشند و چرا در سال گذشته در کرمان ستاد عالی پسته تشکیل شد تا به این معضل رسیدگی کند.

مدیر عامل شرکت بورس کالا ادامه داد: معضل آنها این بود که می گفتند محصول روی دست کشاورزان مانده است و متأسفانه کشاورزان زمین های پسته خود را به فروش می رسانند.

سلطانی نژاد افزود : مشکل کم آبی و ساختار کشت وجود دارد اما یک مشکل عمده هم در بازار است و باید بحث بازار را هم جدی بگیریم و اینکه تعداد کمی واسطه و افراد در بازار بخواهند بازار پسته را مدیریت کنند و تعداد کثیری از تولید کننده ها و باغدارها هیچ نقشی نداشته باشند ، شایسته و زیبنده اقتصاد ما نیست و باید شرایطی را فراهم کنیم که تولید کننده بیشترین نفع را ببرد و محصول خود را به قیمت واقعی بفروشد.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: باید واسطه غیر ضروری را حذف و شرایطی را فراهم کنیم که پسته در داخل کشور مرجعیت قیمتی پیدا کند و در جهان مبنا باشد.

سلطانی نژاد گفت: چرا دوستان ما احساس می کنند که باید همیشه منتظر قیمت گذاری پسته از طرف آمریکا باشیم و ما از آنها پیروی کنیم در حالی که از تولید کننده های اصلی پسته هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال بالای ۲۰۰ هزار تن تولید پسته در کل کشور داشتیم، افزود: کشور ما یکی از تولید کنندگان اصلی پسته است و اینکه همیشه ما چشم به قیمت گذاری بازارهای جهانی داشته باشیم زیبنده اقتصاد ما نیست.

مدیرعامل بورس کالا گفت: باید درخصوص پسته و زعفران و کالاهایی که تولید کننده اصلی هستیم بازار متشکلی را برای خودمان تعریف کنیم و بتوانیم در بازار منطقه ای سرنوشت ساز باشیم.

سلطانی نژاد افزود: در اقتصاد و در برخی جاها شفافیت وجود ندارد به ویژه در کالایی مثل پسته این شفافیت وجود ندارد و باید حتماً بورس پسته شکل بگیرد.

وی ادامه داد: باید ساز و کارهای لازم را برای فروش محصولات فراهم کنیم تا اگر کسی بیاید و شکایت کند که نتوانسته است محصولش را بفروشد ما حجت را تمام کرده باشیم.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه ما خودمان را خادم و مجری بازار می دانیم، افزود: بورس در مقام ایجاد یک بازار عادلانه و شفاف و به نفع همه طرفین است و نباید یک عده منفعت های کلان ببرند و یک عده هیچ نفعی نبرند.

سلطانی نژاد افزود: اگر کسی مشکلی ندارد باید بیاید و در اکواریوم بورس خرید و فروش را انجام دهد و کسی که مشکلی نداشته باشد با بورس مخالف نیست.

وی با اشاره به اینکه افرادی که نمی خواهند مالیات بدهند با بورس مخالفند، گفت: بورس یک نهاد عمومی و ملی است و شرایطی فراهم می کند تا عرضه و تقاضا قیمت پسته را تعیین کند.

مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به سوال منتقدین درخصوص اینکه شما پسته و بازار آن را نمی شناسید ، گفت: در عصر اطلاعات اگر کسی اطلاعات نداشته باشد عجیب است و ما شرایط رویت پسته را فراهم می کنیم مثل الان که در شبکه های مجازی پسته مبادله می شود در بورس هم می تواند این اتفاق بیفتد.

وی درخصوص درجات مختلف پسته افزود: می خواهیم به یک قیمت واحد در یک نوع درجه پسته برسیم و بقیه درجه های پسته خودشان را با این درجه هماهنگ کنند.

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت:در بازار داخلی پسته می شود بازار را شفاف کرد تا به نفع همه باشد و در حوزه صادرات هم وقتی بازار منسجم داخلی را داشته باشیم می توانیم در بازارهای جهانی هم حضور داشته باشیم.

سلطانی نژاد افزود: در آمریکا فقط چند تولید کننده بزرگ وجود دارند که به بازارهای جهانی دسترسی دارند ولی در داخل کشور تولید کننده های خرد زیادی داریم که به بازار بین المللی دسترسی ندارند و ما باید آنها را به این سمت هدایت کنیم تا از آنها سوء استفاده نشود.

وی درخصوص فراهم کردن زیرساخت های ورود پسته به بورس کالا گفت: پسته ها در شهرهایی که قطب تولید پسته هستند مثل کرمان، سمنان، خراسان رضوی و ... وارد انبارهای بزرگی می شود که این انبارها مورد پذیرش بورس هم است.

مدیرعامل بورس کالا گفت: این انبارها مورد تأیید است و از صاحب انبار ضمانت نامه هایی دریافت می شود با این مضمون که انباردار کالا را با کیفیت درج شده دریافت کرده است و اگر مشکلی پیش بیاید انباردار باید پاسخگو باشد.

سلطانی نژاد ادامه داد: در عرضه فیزیکی هم مباشر پسته را در بورس کالا به فروش می رساند و پول را به کشاورز تحویل می دهد در این مرحله نیز خود مباشر کیفیت پسته را تضمین می کند.

وی گفت: کشاورز اگر از طریق بورس کالا و در بازار داخل محصول خود را بفروشد تا سه روز پول خود را می گیرد و اگر محصول خود را صادر کند تا ۵ روز پول خود را دریافت می کند.

مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به این سوال که چرا اسفند ۹۵ بورس پسته افتتاح شد ولی هنوز راه اندازی نشده است، افزود: مشغول فراهم آوردن زیرساخت های این بورس بودیم که در حال حاضر فراهم شده است