۰ نفر

تشریح برنامه‌های توسعه‌ای کاوه

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 225794
تشریح  برنامه‌های توسعه‌ای کاوه

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش وابسته به بنیاد مستضعفان با سرمایه 700 میلیارد تومانی به عنوان یک پروژه ملی در دوران تحریم راه‌اندازی و در روز چهارشنبه هفته جاری به عموم مردم عرضه می‌گردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی دهاقین، مدیر عامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با تاکید بر اینکه درحال حاضر شرکت با ظرفیت 1.856 هزار تن آهن اسفنجی و 1.2 میلیون تن بیلت فولادی در فاز یک مشغول به فعالیت بوده ، گفت: شرکت در سال 96 ، تولید 1.7 میلیون تن فولاد اسفنجی و 900 هزار تن بیلت را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت عمده گندله مورد نیاز خود را به عنوان ماده اولیه از داخل کشور تامین و بعد از تبدیل به آهن اسفنجی و شمش بیلت فولادی، محصولات نهایی خود را به بازار خارجی و داخلی عرضه می کند.

وی  افزود: پروژه آهن اسفنجی طی سال 90 و 91 و فاز یک فولاد سازی در بهمن 94 راه اندازی شده و قرار است فاز دو 1.2 میلیون تنی در حال راه اندازی است که ظرفیت فولاد سازی شرکت را به 2.4 میلیون تن می رساند . فاز دو فولاد سازی با 39 درصد پیشرفت فیزیکی در شهریور 98 به بهره برداری خواهد رسید. همچنین شرکت با انتخاب پیمانکار EPCF طرح گندله سازی خود درصدد است که پروژه 5 میلیون تنی گندله سازی را در ابتدای سال 99 به بهره برداری برساند.

دهاقین با بیان اینکه هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس با در اختیار داشتن 51 درصد و بنیاد مستضعفان با 37 درصد و شرکت مادر تخصصی مالی سینا با 10 درصد سهام ، مالکین عمده این شرکت و در کل وابسته به بنیاد مستضعفان می باشد، به مزیت های این شرکت اشاره کرد و افزود: ایران به علت داشتن منابع غنی سنگ آهن، منابع انبوه انرژی، بازار مصرف، نیروی کار متخصص، ظرفیت صادراتی در منطقه و ... برای تولید فولاد دارای مزیت نسبی است. تمایز شرکت نیز استقرار در بندرعباس، نزدیکی به دریا و امکان استحصال آب از دریا، همجواری با نیروگاه برق، تکنولوژی روز، حضور در منطقه ویژه اقتصادی، معافیت‌های مالیاتی، همجواری با منابع انرژی و معدنی و ... در آینده نسبت به سایر رقبا دارای مزیت ویژه بوده و به عیار صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در مورد ظرفیت های مختلف فولاد و آهن اسفنجی گفت: فولاد ساخت شرکت بر اساس 20 درصد قراضه و 80 درصد آهن اسفنجی تولید می شود. بنابر این درصورتی که فاز دوم فولاد راه اندازی شود و با 2 میلیون و 400 هزار تن ظرفیت شمش و آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و 856 هزار تن با توجه به فرمول مذکور منطبق خواهد بود.

وی  در خصوص مزیت های تولید فولاد، نیز  اینطور بیان داشت و گفت: : وجود ذخایر عظیم سنگ آهن و منابع گاز ما را به انتخاب تکنولوژی تولید فولاد بر اساس کوره قوس الکتریک و آهن اسفنجی ترغیب کرده است.

دهاقین این را هم یادآور شد؛  در چین تعداد زیادی کارخانه های تولید فولاد کوره بلند بخاطر مسایل محیط زیستی تعطیل شده‌اند. در مقابل تکنولوژی قوس الکتریکی از لحاظ زیست محیطی دارای مزیت است و چشم انداز مثبتی دارد. مزیت کیفی و قیمتی تولیدات ما به گونه ای است که اکثر تولیدات صادراتی می باشد و نوسانات مثبت ارز منافع خوبی را برای شرکت متصور خواهد ساخت.

وی در مورد صادرات "کاوه" هم گفت: سال 94 صادرات فولاد کشور به 4 میلیون تن و در سال 95 به 6 میلیون تن رسید و در سال 96 بیش از 7 میلیون تن خواهد بود. این به معنی پشتیبانی دولت از صادرات بوده و شرکت قرار است حدود 600 هزار تن از شمش بیلت فولادی را صادر کند.

مدیر عامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در مورد برتری های شرکت اظهار داشت: این شرکت با توجه به نوع طراحی و دستگاه‌های تولید نسبت به سایر شرکتهای فولادی دارای مزیت بهره‌وری است. به طوریکه در سال دوم تولید به 80 درصد ظرفیت رسیده است.