۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد:

افزایش‌تقاضای اوراق‌بدهی نتیجه سیاست جدید بانک مرکزی

۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۱
کد خبر: 214050
افزایش‌تقاضای اوراق‌بدهی نتیجه سیاست جدید بانک مرکزی

علی اسلامی بیدگلی، در خصوص تصمیم بانک مرکزی مبنی بر تعیین نرخ سود درآمد ثابت تا سقف 15درصد و تاثیر آن بر بازار سهام گفت: بطور طبیعی یکی از چالش های بازار سرمایه در سال‌های گذشته نرخ بهره بالا در شبکه پولی کشور بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین افزود: این امر باعث شد تا سرمایه گذاران انگیزه کمتری برای سرمایه گذارای در بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول داشته باشند؛ همچنین موجب افزایش هزینه مالی بنگاه های پذیرفته شده در بورس می شد که این امر کاهش در آمدهای مورد انتظار شرکت ها را به همراه  خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به علت دلایل ذکر شده  بازار سرمایه در دوره های گذشته با رکود نسبی همراه بوده است، تصریح کرد: با کاهش این نرخ بهره می توان انتظار داشت حجم جریان  نقدی ورودی  به بازار سرمایه افزایش و بخشی از سپرده های بانکی که سر رسید می شوند  و قابلیت جایگزینی با نرخ های گذشته برای دوره های مشابه نخواهند داشت،  به سمت سایر بازارها از جمله بازار سرمایه هدایت شوند.

وی  در ادامه اظهارداشت: همچنین اجرای این تصمیم موجب کاهش نرخ تامین مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس خواهد شد و این اتفاق به بهبود وضعیت سود آوری این دسته از شرکت ها کمک خواهد کرد.

تاثیر کاهش این نرخ  سود بر صندوق های سرمایه گذاری مورد دیگری بود که اسلامی بیدگلی  در بیان آن اینطور توضیح داد و گفـت: نرخ بازدهی که این صندوق ها به سرمایه گذاران پیشنهاد می‌دادند بازده های مورد انتظار فراتر از 20درصد  بود و مدیران این صندوق ها  نیز بخش قابل توجهی از این بازده را از سپرده گذاری منابع گردآوری شده در شبکه پولی با نرخ های ترجیحی و مذاکره ای بالای 20درصد به دست می آوردند.

وی در ادامه بیان داشت: با کاهش نرخ سود، نرخ بازده مورد انتظار این صندوق ها کاهش خواهد یافت، بنابراین ممکن است درخواست ابطال واحد های سرمایه گذاری در صندوق های بادر آمد ثابت به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

اسلامی  بیدگلی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سپرده های بانکی قطعا  منجر به افزایش تقاضا برای اوراق بدهی نظیر اوراق مشارکت،  صکوک، اوراق سلف و یا اسناد خزانه  خواهد شد، از این رو پیش بینی می شود حجم تقاضا در این زمینه با اعمال نرخ های جدید افزایش چشمگیری داشته باشد.