۰ نفر

مدیر عامل بورس انرژی خبر داد:

جزییات عرضه نفت خام در بازار سبز/ انحصار خرید مانع بزرگ حضور زغال سنگی ها در بورس انرژی

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۵۴
کد خبر: 213927
جزییات عرضه نفت خام در بازار سبز/ انحصار خرید مانع بزرگ حضور زغال سنگی ها در بورس انرژی

حسینی ازابلاغ قریب الوقوع مقررات اصلاحی اوراق ظرفیت نیروگاه های برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: بزودی پیگیری ها برای عرضه نفت خام به نتیجه نهایی می رسد.

سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار  بورس اقتصاد آنلاین  در خصوص زمان عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: به دلیل اینکه  برای عرضه نفت خام علیرغم پیگیری ها و اقداماتی که تا کنون انجام شده،فرایندهای دیگری نیز مورد نیاز است ، هنوز نمی توان زمان مشخصی را اعلام  کرد؛ البته امیدواریم بزودی پیگیری ها  منتج به نتیجه شود.  

مدیرعامل بورس انرژی  با بیان اینکه در حال حاضر 45نیروگاه در بورس انرژی پذیرش شده است،در خصوص راه اندازی اوراق  گواهی ظرفیت برق گفت: منتظر ابلاغ  مقررات اصلاحی در این خصوص هستیم؛  ضمن اینکه  راه اندازی این اوراق در سازمان بورس  تصویب  و با ابلاغ مقرراتی که به آن اشاره شد ،شاهد اجرایی شدن این اوراق خواهیم بود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال اقتصاد آنلاین که چرا برای گازوئیل و عرضه های مداوم  آن در  بورس انرژی قرارداد بلند مدتی وجود ندارد، تصریح کرد: به دلیل نوسانات قیمت در بلند مدت ،طراحی این گونه قراردادها از جهت مدیریت ریسک خریدار و فروشنده  حائز شرایط و اهمیت خاصی می باشد که باید مد نظر قرار گیرد.

حسینی  در ادامه بیان داشت: البته برای  گاز مایع به دنبال یک مدل قرارداد بلند مدت هستیم و بررسی های لازم نیز در این خصوص  در حال انجام است.

شرایط  و زمان  راه اندازی معاملات آب و کربن  سوال دیگری بود که مدیرعامل بورس انرژی  در پاسخ به  آن اظهارداشت: برای معاملات آب با شرکت مدیریت آب  کشور وارد مذاکره شده ایم،  کمیته کارشناسی آن تشکیل و در حال بررسی های لازم است. لذا در صورت  اعلام تقاضا  از سوی شرکت مذکور ،بورس انرژی  آمادگی لازم برای راه اندازی این بازار را دارد.

وی به معاملات کربن نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی  معاملات کربن مستلزم وضع ضوابط جدید و تغییر نگاه به سمت استفاده از ابزارهای مبتنی بر بازار برای کاهش کربن می باشد و همکاری و توجه ویژه سازمان محیط زیست را می طلبد.

حسینی با بیان اینکه بر اساس ضوابط فعلی ،در حال حاضر برای کنترل  آلاینده ها از روش تعرفه  و جریمه  استفاده می شود، اظهارداشت: روش های بورس انرژی مبتنی بر انگیزه و تشویق است؛  امیدواریم با همکاری سازمان  محیط زیست این مشکل  به درستی رفع شود تا در آینده ای نزدیک شاهد راه اندازی معاملات کربن در بورس انرژی باشیم.

این مقام مسئول در خصوص مسئله  معاملات زغال سنگ نیز خاطرنشان کرد: عرضه زغال سنگ در بورس انرژی انجام شده اما چون برخی مصرف کنندگان  بزرگ از جمله  خریداران  انحصاری  این محصول میباشند ،  کماکان بر خرید با روشهای سنتی،غیر شفاف و خارج از بورس اصرار دارند.