۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان کرد:

بانک‌ها وارد بازی خطرناک پونزی شده‌اند/ وزیر اقتصاد برای بازار سرمایه فکری کند

۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۱
کد خبر: 213588
بانک‌ها وارد بازی خطرناک پونزی شده‌اند/ وزیر اقتصاد برای بازار سرمایه فکری کند

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بانک‌ها در حال حاضر از این بابت شدیدا تحت فشار هستند بعضی از آنها برای پرداخت سود به سپرده گذاران ناچارند از پرداخت سود به سهامدارانشان خودداری کنند وبرخی از آنان حتی ناچارند سود سپرده گذاران را از محل وجوه سپرده گذاری شده(پونز) تامین کنند که این موضوع بسیار خطر آفرین است.

غلامرضا سلامی در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در خصوص چالش های پیش روی  وزیر اقتصاد در قبال بازار سرمایه گفت: در شرایط کنونی بازار سرمایه در رکود به سر می برد و بیشتر سهام ها از رشد منفی برخوردارند؛ اگر هم منفی نباشد تعداد معاملات بطور قابل تاملی پایین آمده است.

وی  این رکود  ایجاد شده در بازار سرمایه را ناشی از رکود حاکم در بخش واقعی اقتصاد دانست و تصریح کرد: بخش های واقعی اقتصاد از جمله  صنعت و مسکن و نیز بانکداری با رکود مواجه است.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه تا زمانی که نرخ بهره بانکی کنترل و کاهش نیابد ، حتی  با وجود کنترل نرخ تورم ، نه از بهبود وضعیت اقتصادی خبری است و نه بازار سرمایه  به تکاپو خواهد افتاد.

سلامی با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا هیچ سرمایه گذاری با در نظر گرفتن ریسک های مرتبط ، سود آوری به اندازه سپرده گذاری در بانکها را ندارد ،گفت: تا این سودهای بالای بانکی وجود دارد وضعیت اقتصاد و بازار سرمایه به سمت بهبود حرکت کند.

وی درپاسخ این سوال اقتصاد آنلاین که  چرا با وجود این رکود اما بانک‌ها می‌توانند به سپرده گذاران خود چنین سودهایی را بدهند گفت : بانک‌ها در حال حاضر از این بابت شدیدا تحت فشار هستند بعضی از آنها برای پرداخت سود به سپرده گذاران ناچارند از پرداخت سود به سهامدارانشان  خودداری کنند وبرخی از آنان حتی ناچارند سود سپرده گذاران را از محل وجوه سپرده گذاری شده(پونز) تامین کنند که این موضوع بسیار خطر آفرین است.

این کارشناس بازار سرمایه بر ضرورت پایین آوردن نرخ بهره تاکید و خاطرنشان کرد: برای این کار شیوه دستوری جواب نمی دهد و  دولت  لازم است  از محل در آمدهای آتی  نفتی و پرداخت مطالبات بانکی به پایین آوردن نرخ سود بانکی کمک کند.