۰ نفر

مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد:

جزییات انتقال ١١نماد معاملاتی به بازار پایه "ج" / فهرست ناشرین غیرشفاف در فرابورس

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۸
کد خبر: 213281
جزییات انتقال ١١نماد معاملاتی به بازار پایه "ج" / فهرست ناشرین غیرشفاف در فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران در نشست خبری تشریح وضعیت نقل و انتقال شرکت های موجود در تابلوهای معاملاتی بازار پایه گفت: بعد از فرصت شش ماه که از اسفند ماه سال گذشته به شرکت ها در خصوص شفافیت و ارائه اظهار نظر حسابرس داده شد، ۱۴شرکت مشمول ج؛ در این مقطع زمانی حائز شرایط و در بازار ب باقی خواهند ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین، هامونی افزود: ۱۱شرکت از تابلوی پایه ب به ج منتقل می شود؛  این شرکت ها گزارش حسابرس آنها عدم اظهار نظر حسابرس بوده است.

وی به شرکت هایی که به تابلوی ج منتقل می شوند اشاره کردو گفت: پتروشیمی اصفهان، بانک شهر، شرکت بازرگانی آینده  سازان بهشت پارس، کارتن مشهد و فلات ایرانیان از جمله شرکت های مردودی و انتقالی به تابلوی ج محسوب می شوند. هامونی بیان داشت : از روز شنبه هفته آینده این اقدام صورت می گیرد و فردا عصر نماد شرکت ها برای معامله بسته می شود.

وی در عین حال از درج٣٠ نماد معاملاتی  جدید به بازار پایه خبر داد و گفت: به ابن ترتیب مجموع نماد های معاملاتی در بازار پایه به ٢٠٠ نماد معاملاتی مَی رسد که ٣٠ درصد کل نماد های معاملاتی بازار است.

مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه از 11 نماد این تابلو هم اکنون 4 نماد باز است گفت: در بازار "ج" با هر میزان افشا  اطلاعات، معاملات صورت می پذیرد اما این موضوع رافع مسئولیت مدیران و اعضای هیات مدیره نیست اما این تابلو این امکان را می دهند که نماد با هر میزان سطح افشا اطلاعات معامله شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  معامله اوراق این شرکت ها و هرگونه اوراق خارج از بازار سرمایه هزینه سنگینی را برای سهامداران و صاحبان شرکت ها در پی داشته است، اظهارداشت:  به عنوان نمونه هم اکنون شاهد معامله سخاب خارج از بازار سرمایه هستیم که قیمت آن در شهرهای مختلف متفاوت است و از هیچ پلت فرم مشخصی در قیمت گذاری و معاملات پیروی نمی کند .

هامونی با تاکید  بر اینکه سال 90 ساز و کار مقرراتی، سیستمی و فنی بازار پایه توسط شورای عالی بورس و هیات مدیره سازمان بورس طراحی شد، بیان داشت:  از خرداد ماه سال 90 شرکت های سهامی عام که در بازار بورس و فرابورس پذیرش نمی شده اند وارد بازار پایه شدند به طوری که هم اکنون 30درصد کل بازار سرمایه (بورس و فرابورس) در بازار پایه پذیرش شده اند .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر 160 شرکت در بازرا پایه وجود دارد، اظهارداشت:  53 شرکت آن اخراجی بورس تهران هستند و 100شرکت بر اساس ماده 99 برنامه پنجم توسعه که تا کنون در بورس و فرابورس نبودند اما در زمره شرکت های سهامی عام هستند که وارد بازار پایه شدند .

به گفته هامونی؛  بازار پایه متشکل از شرکت های بسیار شفاف از جمله فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و سپرده گذاری تا شرکت های غیر شفافی است که نه تنها سال‌هاست مجامع برگزار نکردند بلکه از آنها هیچ صورت مالی نیز وجود ندارد .

مدیرعامل فرابورس این را هم یادآور شد؛  مس سرچشمه، اعتباری ملل، شهد ناب خراسان، نیز از جمله شرکت هایی هستند که از بازار پایه به بازار بالاتر رسیده اند؛  البته تاکید ما تعیین تکلیف شرکت هایی است که صورت های مالی شفافی نداشته یا قیمت و حجم معاملاتشان مشخص نیست .

وی  با اشاره به اینکه بازار پایه با قوانین جدید به سه دسته "الف"، "ب"، "ج، تقسیم بندی شده است، تصریح کرد: در گروه "الف" شرکت های شفاف بورس کالا و فرابورس حاضرند اما مرز بین گروه "ب" و "ج" از دو معیار شفافیت و نقدشوندگی تبعیت می کنند.

هامونی گفت:  به عبارتی چنانچه اظهار نظر حسابرس مقبول و مشهود باشد در گروه "ب" بازار پایه و در صورتی که اظهار نظر حسابرس عدم اظهار نظر یا مردود باشد وارد بازار "ج" می شود . همچنین چنانچه در 10 درصد کل روزهای معاملاتی 0.0001 درصد سهام منتشر شده شرکت معامله صورت نگیرد شرکت مشمول تابلوی "ج" می شود .

وی با بیان اینکه از این پس عملکرد مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت ها در قالب رزومه در سامانه کدال قابل رصد است، گفت: از این پس شرایط مدیریت مدیران از جهت چگونگی افشای اطلاعات، نظم در برگزاری مجامع عمومی در اختیار عموم قرار میگیرد که امکان بسیار مناسبی در جهت شناخت این افراد برای انتصاب و انتخاب در موقعیت های شعلی دیگر خواهد بود.

در ادامه این نشست بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس درباره نحوه انجام معاملات این بازار بیان داشت: معاملات در تابلوی "ج" در روزهای زوج انجام می پذیرد که از دو مرحله حراج تک قیمتی برخوردار است. در مرحله اول سفارش گیری مانند کل بازار از ساعت 8:30 تا 9 صبح بدون دامنه نوسان سفارش گیری انجام می پذیرد و راس ساعت 9 بر اساس عرضه و تقاضا کشف قیمت صورت می پذیرد. اما مرحله متفاوت از سایر بورس ها در بین ساعت 9 تا 12 ظهر برمی گردد که معامله در قیمت فیکس کشف شده صبح تا ساعت 12 انجام می شود.

وی  خاطرنشان کرد: در اولین روز معاملاتی 0.002 نسبت سرمایه شرکت با کف معاملاتی 100 هزار سهم معاملات باید انجام گیرد در غیر این صورت معاملات در این روز تایید نمی شود.