۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین بررسی شد:

بازار سهام یک روز پس‌ از انتخابات به کدام سو می‌رود؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 194027
بازار سهام یک روز پس‌ از انتخابات به کدام سو می‌رود؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است : علیرغم نوسانات کوتاه مدت در بازار سرمایه پس از انتخابات ، در بلند مدت مصوبات اقتصادی مجلس ، وضعیت کلان اقتصادی، نوسانات بازارهای جهانی و نیز عملکردهای بنیادی شرکت ها روند حرکتی بازار سرمایه را رقم خواهد زد و به نظر می رسد بعد از انتخابات شاهد رشد پایدار با شیب ملایم باشیم.

سیدرضا علوی ، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین به انتظار بازار سرمایه برای تصمیم گیری در قبال برخی عوامل اشاره کرد و گفت: طی چند سال اخیر اقدامات مناسبی از جمله شفافیت اقتصادی ،شفافیت مالیاتی، کمک به رونق تولید و کسب و کار و برنامه های اقتصاد مقاومتی در اقتصاد کشور پایه گذاری شده است ؛ همچنین شاهد گشایش های اقتصادی و مبادلات خارجی به صورت پیوسته و با روند رو به رشد با کشورهای توسعه یافته هستیم، که اثرات آن را بر اقتصاد کشور خواهیم دید.

وی در خصوص تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سرمایه اظهار داشت : با توجه به اینکه کاندیداهای محترم از افراد موجه، معتدل و شناخته شده هستند و با وجود تنوع در برنامه های اقتصادی ارائه شده توسط آنها، مرجع اصلی مصوب نمودن قوانین و بودجه های سالانه و برنامه های 5 ساله توسعه ای ، مجلس شوای اسلامی است،علیرغم نوسانات کوتاه مدت در بازار سرمایه پس از انتخابات ، در بلند مدت مصوبات اقتصادی مجلس ، وضعیت کلان اقتصادی، نوسانات بازارهای جهانی و نیز عملکردهای بنیادی شرکت ها روند حرکتی بازار سرمایه را رقم خواهد زد و به نظر می رسد بعد از انتخابات شاهد رشد پایدار با شیب ملایم باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به برگزاری مجامع در خرداد و تیرماه، خروجی این مجامع تاثیر مهمی بر تصمیم گیری فعالان اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

علوی با بیان اینکه وضعیت مجامع دو وجهه دارد، اظهارداشت: یکی بحث سودهای تقسیمی شرکت ها است که احتمالا" بدلیل روند رکود اقتصادی و معضل نقدینگی، شرکتها تقسیم سود کمتر را در دستور کار خود قرار می دهند بنابراین در صنایعی مانند گروه پتروشیمی که در سالهای گذشته تقسیم سود بالایی داشتند امسال ممکن است شاهد تقسیم سود کمتر از انتظار باشیم.

بحث دوم هم گزارش هیئت مدیره شرکتها در خصوص عملکرد سال گذشته وبرنامه های توسعه ای پیش رو است که به سهامداران ارائه می گردد و بالطبع شنیدن خبرهای خوب از مجامع تاثیرات مثبتی روی جذب سرمایه گذار در بورس فراهم می نماید.

علوی بحث بازارهای جهانی را نیز به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در بازار داخلی برشمرد وگفت: به دلیل اینکه بخش زیادی از شرکت های بورسی در صنایعی مانند فلزات اساسی ، پتروشیمی و پالایشی فعال هستند بنابراین بازار متاثر از قیمت های جهانی است که می تواند وضعیت درآمدی این شرکتها را تحت تاثیر قراردهد.

وی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت ها افزود : نیاز واحد تولیدی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی است، با این اقدام اط یک طرف طرح های توسعه راه اندازی و کسب و کار رونق می گیرد، از سوی دیگر می توان شاهد کاهش هزینه های مالی شرکتها بود که در دوره های اخیر این هزینه ها فشار مضاعفی را بر آنها وارد کرده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات اظهارداشت: از کارکردهای اصلی بازار سرمایه ، افزایش سرمایه و تامین سرمایه شرکت های تولیدی و صنعتی است که در بحث تولید و اشتغال و پیشبرد برنامه های اقتصاد مقاومتی کمک بسزایی خواهد داشت.

علوی با بیان بهبود وضعیت اقتصادی پیش روافزود : باتوجه به فراهم شدن زیرساختهای مناسب در سالهای اخیر در حوزه های پولی،بانکی و تولیدات صنعتی و همچنین گشایش های پیش رو در زمینه جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی، قطعا" در آینده نزدیک شاهد سیاست های انبساطی و حرکت به سمت اقتصاد آزاد خواهیم بود که این امر نویدبخش حرکت و رونق در معاملات بورس می باشد.