۰ نفر

حسینی تأکید کرد؛

جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌انرژی/ تنوع روش‌های فروش برای تحقق اقتصاد‌مقاومتی

۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 184181
جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌انرژی/ تنوع روش‌های فروش برای تحقق اقتصاد‌مقاومتی

مدیرعامل بورس انرژی گفت: تا به امروز 143 شرکت خارجی از مجموعه 19 کشور شامل افغانستان، امارات، عراق، ارمنستان، پاکستان، ترکیه، گرجستان، انگلستان، هندوستان، مالزی، چین، عمان، اندونزی، دومینیکا، روسیه، کانادا، کره جنوبی، کنیا و مالدیو اقدام به اخذ کد معاملاتی در بورس انرژی ایران کرده اند.

سید علی حسینی گفت: تعداد خریداران بورس انرژی در سال 1392، 10 شرکت، در سال 1393، 20 شرکت و در سال 1394، 31 شرکت بوده است و از ابتدای سال 1395 تاکنون 82 شرکت به این تعداد اضافه شده است که در مجموع 143 شرکت خارجی به خریداران بورس انرژی پیوسته اند. همچنین ارزش معاملات بورس انرژی در رینگ بین الملل، 1092 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته 86 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین  به نقل از شادا، وی افزود: براساس گزارشات تا به امروز 143 شرکت خارجی از مجموعه 19 کشور شامل افغانستان، امارات، عراق، ارمنستان، پاکستان، ترکیه، گرجستان، انگلستان، هندوستان، مالزی، چین، عمان، اندونزی، دومینیکا، روسیه، کانادا، کره جنوبی، کنیا و مالدیو به اخذ کد معاملاتی در بورس انرژی ایران اقدام کرده اند. همچنین کشور های ارمنستان، افغانستان، امارات، آفریقای جنوبی، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، چین، عراق، عمان، گرجستان، نخجوان و هندوستان نیز مقصد صادرات کالاهای معامله شده در بورس انرژی ایران بوده اند.

بنا به گفته وی عمده کالاهایی که به کشورهای خارجی صادر شده اند شامل کالای اکسترکت، گاز بوتان، انواع حلال، سوخت هوایی، گاز مایع، متانول، نفت سفید، نفت کوره، نفت گاز و نفتا است.

مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 57 درصد از کل خریداران بورس انرژی در سال 1395 اقدام به دریافت کد معاملاتی کرده اند.

البته تعاملات بین المللی پس از برجام باعث شده است که خریداران خارجی با اطمینان بیشتری کد معاملاتی دریافت کرده و به بورس انرژی راه پیدا کنند.

وی همکاری با وزارت نفت را یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در بورس انرژی برشمرد و خاطرنشان کرد: توجه وزیران اقتصاد و نفت به اهمیت بورس انرژی موجب شده است که در حال حاضر شاهد افزایش عرضه ها و تنوع کالاهای عرضه شده در این بورس باشیم همچنین این مهم موجب جذب خریداران خارجی بیشتری در بازارسرمایه کشور شده است.

حسینی گفت: در حال حاضر حدود 200 نفر در شبکه کارگزاری بورس انرژی در حال فعالیت هستند. مهمترین کاری که بورس انرژی کشور در حوزه داخلی انجام داد؛ این است که در آذر ماه سال 1392 خوراک بسیاری از واحدهای پایین دستی از جمله میعانات گازی را تأمین کرده است. فعالیت های بورس انرژی در سطح داخل که تأمین خوراک برای صنایع پایین دستی است؛ می تواند به مقاوم سازی اقتصاد و اتکا به توان داخلی کمک کند و فرآورده های صادراتی کشور از طریق بورس می تواند تنوع زیادی را در بین خریداران ایجاد کند. همچنین باید توجه داشته باشیم که با تنوع سازی روش های فروش می توانیم به پیاده سازی اقتصاد مقاومتی کمک شایانی کنیم.