۰ نفر

یک کارشناس در گفتگو با اقتصاد آنلاین بیان کرد:

سال۹۵بدترین سال برای بازار سرمایه بود/ ترسیم دورنمای واقعی بازار پس از انتخابات ریاست جمهوری

۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵
کد خبر: 182294
سال۹۵بدترین سال برای بازار سرمایه بود/ ترسیم دورنمای واقعی بازار پس از انتخابات ریاست جمهوری

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است :بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه به تبع سیاست گذاری های جدید اقتصادی حتما جهت گیری داشته و سوق یافتن آن به سمت رونق یا افت بیشتررا شاهد که آینده این بازار شکل خواهد داد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین به وضعیت کنونی بازار اشاره کرد و گفت:  در حالی سال  95 رو به پایان است که  به عنوان یکی از بدترین سال ها برای  فعالان بازار سرمایه محسوب شد، حتی  برخلاف تجربه و سنت گذشته در بازار روزهای آخر سال این بازار نیز روند مثبتی را طی نمی کند.

میر معینی افزود: معمولا در سال های گذشته یک اصطلاحی بود که حالا خارجی ها به آن می گویند اثر ژانویه و ما می گوئیم اثر فروردین که  با ورود به  سال جدید با  یک خوش بینی های جدیدی فعالان بازار سرمایه سال را به اتمام می رسانند  و در اسفندماه  جذابیت های خاصی برای خرید و فروش ایجاد می شد اما  امسال این اتفاق نیفتاد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه تسویه فعالان بدهکار به سیستم کارگزاری باعث شده که کفه عرضه بر تقاضا سنگینی کند  و با توجه به عدم وجود تقاضا و سرمایه گذار مناسب افت قیمت ها و به تبع آن افت شاخص  را شاهد باشیم.

میر معینی  تصریح کرد :با ابهامی که در آینده سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد، به نظر نمی رسد طی این چند روز باقیمانده سرمایه گذار جدیدی  وارد بازار سرمایه شود؛چرا که با ریسک و ابهام کنونی در بازار ترجیح می دهد همچنان  از بازارهای کم ریسک تر از جمله بازار سپرده بانکی و اوراق های مشارکت استفاده کند.

وی درخصوص روند بازار در سال 96نیز گفت: با توجه به چالش های پیش رو در سال جدید بویژه انتخابات پیش رو نحوه مدیریت و چگونگی برخورد با آن حائز اهمیت است و در صورتی که به درستی حل نشوند شرایط اقتصادی کشور را بحرانی می کند .

این استاد دانشگاه در ادامه اظهارداشت: نحوه مواجه با نرخ ارز، نرخ سود بانکی و نظام ورشکستگی این حوزه و  نیز بحث اصلاحات ساختاری نظام اقتصادی این ها همه جزء  چالش های اقتصاد کلان کشور به شمار می آید که در سال آینده و در صورت ثبات سیاسی باید برای رفع آنها تدبیر ویژه ای اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه عنوان بخشی از اقتصاد و  تابعی از اوضاع اقتصادی است،بیان کرد: تا زمانیکه وارد چرخه های اقتصادی پر رونق یا معنادار و به صورت بهبود یافته اقتصادی نشویم بازار سرمایه مناسبی را نخواهیم داشت؛ مگر اینکه ما در اقتصاد جهانی شاهد تحولات مثبتی باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه  در پایان خاطرنشان کرد:بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه به تبع سیاست گذاری های جدید  اقتصادی حتما جهت گیری داشته  و سوق یافتن آن  به سمت رونق  یا افت بیشتررا شاهد  که آینده این  بازار شکل خواهد داد.