۰ نفر

طی۱۰ ماهه امسال بررسی شد؛

جزییات آخرین وضعیت تامین‌مالی در بازار‌ سهام

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۳۱
کد خبر: 172150
جزییات آخرین وضعیت تامین‌مالی در بازار‌ سهام

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با انتشار گزارشی از عرضه اوراق بهادار جدید طی مدت 10 ماهه امسال از تامین 49 درصدی افزایش سرمایه ها از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران خبر داده است.

سازمان بورس اوراق بهادار از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه امسال اقدام به صدور 127 مجوز افزایش سرمایه در کنار صدور دو مورد مجوز تاسیس، 4 مورد انتشار اوراق اجاره و 5 مورد انتشار اوراق رهنی،مرابحه و مشارکت کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بر اساس همین گزارش مبلغ کل مجوزهای ارایه شده به شرکت های سهامی عام برای افزایش سرمایه در مدت مذکور بالغ بر 20 هزار و 453 میلیارد تومان بوده است.

اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در این ارتباط اعلام کرده که 49 درصد از کل این رقم به مبلغ 9 هزار و 991 میلیارد و 78 میلیون و 700 هزار تومان از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و مابقی از محل سود انباشته و اندوخته ها و همچنین مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بوده است.

از کل تامین مالی صورت گرفته از طریق بازار سهام در دوره 10 ماهه امسال مبلغ دو هزار و 868 میلیارد و 270 میلیون و یکصد هزار تومان از محل سود انباشته صورت گرفته که تبدیل به سرمایه ثبتی شده است.

همچنین مبلغ دو هزار و 991 میلیارد و 958 میلیون و 800 هزار تومان از محل اندوخته های در نظر گرفته شده در صورت های مالی شرکت ها تامین شده است.

از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها اما کل تامین مالی صورت گرفته برای بنگاه های اقتصادی تا پایان دی ماه 95 مبلغ 4 هزار و 601 میلیارد و 728 میلیون تومان است.

همچنین سازمان بورس در مدت مذکور با مجوز انتشار 4 اوراق اجاره به ارزش 509 میلیارد و 850 میلیون تومان، سه فقره اوراق مرابحه به ارزش یک هزار و 600 میلیارد تومان، یک فقره اوراق مشارکت به ارزش یکصد میلیارد تومان و یک فقره اوراق رهنی به ارزش 300 میلیارد تومان برای شرکت های سهامی عام فرآیند تامین مالی از طریق ابزارهای بدهی را تسهیل کرده است.