۰ نفر

مدیر سرمایه‌گذار بیمه کوثر در گفت وگو با اقتصاد آنلاین ؛

سرکوب بازار سرمایه با آشوب بانک‌ها / وقتی خبرهای مثبت شرکت‌ها می‌سوزند

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۰۰
کد خبر: 171457
سرکوب بازار سرمایه با آشوب بانک‌ها / وقتی خبرهای مثبت شرکت‌ها می‌سوزند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود مثبت بودن سود عملیاتی شرکت ها در گزارش ۹ماهه؛ اما به دلیل بهم ریختگی بازار پول، بازار سرمایه آسیب دیده و به نوعی سرکوب شده است.

مدیر سرمایه  گذاری بیمه کوثر در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین گفت: در بخش های مختلفی از جمله  نفت، کشاورزی و خودرو اثرات رشد اقتصادی  آنها را در بازار شاهد بودیم؛اما نمایان شدن رشد اقتصادی در نفت کمی با تاخیر صورت می گیرد.  

نوید خاندوزی به برخی دلایل که هنوز بازار سرمایه نتوانسته افزایش نرخ اقتصادی را شاهد باشد اشاره و اظهارداشت: با وجود آنکه سود عملیاتی شرکت های بورسی در گزارش های 9ماهه افزایش پیدا کرده اما به دلیل بهم ریختگی و بی نظمی بازار پول، بازار سرمایه  نیز از این اتفاق آسیب فراوان دیده و به نوعی سرکوب شده است.

به گفته خاندوزی این بهم ریختگی بازار پول از جمله در زمینه نرخ های سود ترجیهی و همچنین وضعیت سودآوری تاریک بانک ها موجب شده حتی بر چشم انداز مثبت اقتصاد برای  سال های آتی نیز اثر بگذارد

مدیر سرمایه گذاری بیمه کوثر در ادامه تصریح کرد: دولت در بازار سرمایه بویژه بعد از برجام  با جذب سرمایه های خارجی امید داشت  با کاهش عطش تقاضای پول نرخ آن نیز کاهش پیدا کند؛ اما این اتفاق نیافتاد و تقریبا به آن شکلی که همه انتظار داشتند پولی وارد کشور نشد.

خاندوزی این را هم یاد آور شد که سیاست دولت بر عدم چاپ پول و همچنین بدهی های گذشته دولت های قبلی باعث شد  تا دولت یازدهم برای برون رفت از این مخمصه از ابزار اوراق بدهی آن هم با سودهای 25،26و حتی  تا 30درصد  استفاده کند.

وی به مشارکت نداشتن حقوقی ها در بازار نیز اشاره کرد و گفت: جذابیت اوراق با آن سودهای قابل توجه و نیز نبود پول موجب حضور کم رنگ  آنها در بازار سرمایه شده است.

مدیر سرمایه  گذاری بیمه کوثر خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی با وجود خبرهای مثبت شرکت ها که عموما وابسته به قیمت های جهانی بوده اند؛ بخشی از بازار با  رشد مواجه  شده  که آثار رشد نرخ های جهانی در سود آنهاست ولی در مجموع  بازار سرمایه از بازار پول و  نرخ  سود سیگنال های خوبی دریافت نکرده و نمی کند.