۰ نفر

در گفتگوی اقتصاد آنلاین با مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس بررسی شد:

کدام صندوق‌ها اجباری برای سرمایه گذاری در بورس ندارند؟/ فعالیت ۲۸ صندوق با درآمد ثابت در بازار سرمایه

۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵
کد خبر: 170970
کدام صندوق‌ها اجباری برای سرمایه گذاری در بورس ندارند؟/ فعالیت ۲۸ صندوق با درآمد ثابت در بازار سرمایه

مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس گفت: صندوق های تنها با در آمد ثابت در صورتی که بخواهند افزایش سقف دارایی داشته باشند ملزم به اصلاح اساسنامه هستند.

محمدرضا معتمد مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه صندوق های" تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" هیچ لزومی برای سرمایه گذاری در بازار سهام ندارند،اظهارداشت: وقتی این نوع از صندوق ها خواهان افزایش س سقف و یا تمدید باشند بطورحتم به آنها فرصت سه ماهه داده شده تا ذیل آن بتوانند تغییرات اصلاحی را در اساسنامه به وجود آورند؛وگرنه  نیازی به تغییر یا اصلاح در ساختار اساسنامه این صندوق ها نیست

وی با تاکید بر اینکه صندوقهای سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت اقدام به جمع آوری وجوه از سرمایه گذاران می نماید، گفت: این وجوه عمدتاً در اوراق بهادار با درآمد ثابت که ویژگی این اوراق در امیدنامه صندوق ذکر شده است سرمایه گذاری می شود که شامل دو  نوع صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت و تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت به شمار می رود.

مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به اینکه هر دو نوع صندوق ملزم به سرمایه گذاری حداقل 30 درصد دارایی های خود در اوراق بهادار دارای مجوز انتشار از سازمان هستند،تصریح کرد:. تفاوت اصلی این دو نوع این است که صندوق های سرمایه گذاری "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" 100 درصد دارایی خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت، اسناد خزانه، صکوک، گواهی سپرده و سپرده بانکی و .. اختصاص می دهند و در ترکیب دارایی آنها سهام و حق تقدم سهام وجود ندارد.

معتمد در ادامه گفت: در ترکیب دارایی صندوق های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" حداقل 5% حداکثر 20% از دارایی های صندوق می تواند به سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم سهام اختصاص پیدا کند. مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تعداد صندوق های سرمایه گذاری فعال در بازار اوراق بهادار 193 صندوق است،اظهارداشت: از این تعداد صندوق 29 صندوق " تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" و 28 صندوق   " در اوراق بهادار با درآمد ثابت"، 16 صندوق "مختلط" و 99 صندوق "در سهام" هستند.