۰ نفر

بازار سرمایه نیازمند مقررات‌زدایی/بسته ماندن نماد بانک‌های بورسی به نفع اقتصاد نیست

۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۷:۴۸
کد خبر: 170866
بازار سرمایه نیازمند مقررات‌زدایی/بسته ماندن نماد بانک‌های بورسی به نفع اقتصاد نیست

بازارهای سرمایه با داشتن مقررات دست و پاگیر زمینه تحرک خود را از دست می دهد و اگر در این زمینه دولت برنامه ریزی نکند نمی تواند از ظرفیتی که این بازار دارد بهره کافی را ببرد.

در نشست ماهانه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی که با حضور وزیر اقتصاد و اعضای بخش های مختلف اقتصادی روز یک شنبه برگزار شد، برخی از نمایندگان کمیسیون های اتاق به طرح موضوعات بخش ها خود کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کوروش پرویزیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در خصوص مشکلات اقتصادی گفت: رقابت پذیری ایران در مقایسه با دیگر کشورها روبه کاهش رفته است. این درحالی است که در داخل فعالیتی برای سهولت کسب و کارهای داخلی برای افزایش قدرت رقابت پذیری هم انجام نمی شود.

وی افزود: دولت به دلیل کاهش قیمت نفت از سال 81 تا سال جاری، حجم بدهی های دولت نسبت به GDP افزایش یافت. در این بازه زمانی میزان بدهی دولت به بانک ها هم افزایش معنی داری یافت به طوری که شاهد هستیم از سال 89 تا سال 93 بخش خصوصی کمتر توانسته از منابع بانکی استفاده کند و این منابع توسط دولت جذب شده اند.

پرویزیان با اشاره به اینکه بانک ها هم تلاش کردند برای افزایش درامد خود سپرده ها را با افزایش پرداخت سود جذب کنند، خاطر نشان کرد: در سال جاری هم نگرانی به منظور افزایش سود بین بانکی قوت گرفته است و به نظر می رسد در صورت نداشتن تدبیر لازم بانک ها اقدام به رقابت بکنند تا جبران درآمدی خود را داشته باشند.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه از دولت خواست اعلام کند برای نااطمینانی که در میان بانکها برای کسب درآمدهایشان وجود دارد بگوید چه برنامه ای دارد و گفت: در کشورهای پیشرفته نسبتی را مشخص می کنند که دولت حجم بدهی خودش را به GDP اعلام می کند. این نسبت در کشور ما هنوزمشخص نیست و با تغییر دولت ها این نسبت تغییر می کند.

وی سپس این طور ادامه داد: با شرایطی که دولت ها می توانند منابع بانکی را با میزان دلخواه جذب کنند استقلال بانک مرکزی را به خطر می اندازد. لازم است هیات اقتصادی دولت لوایح لازم را برای اصلاح شرایط بانک مرکزی ارائه کند.

پرویزیان در بخش دیگری از صحبت خود تاکید کرد: بازار سرمایه دچار پیچیدگی در بخش قوانین است. مقررات زدایی از بخش بازار سرمایه مطالبه اصلی فعالان اقتصادی این بخش از دولت است.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه با انتقاد از بسته بودن نمادهای معاملاتی بانکهای بورسی این طور گفت: چندماهی است که این شرکت های وابسته به بانکها در بورس معاملاتشان در بورس غیر فعال شده است و این وضعیت برای اقتصاد خوب نیست. همچنین ادامه این وضعیت برای سرمایه گذاران خرد که در این شرکت ها سرمایه گذاری کردند هم ضرر می رساند.