۰ نفر

"حسیر" خود را به بازار سهام معرفی کرد/انتظار برای افزایش سودآوری‌ها

۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰
کد خبر: 169580
"حسیر" خود را به بازار سهام معرفی کرد/انتظار برای افزایش سودآوری‌ها

ابوالقاسم سعیدی نایب رییس هیات مدیره شرکت ریل گستر کوثر در پانزدهمین نشست یک دیدار یک عرضه در فرابورس ایران به سهم 5 درصدی شرکت مذکور در بازار اشاره کرد وگفت:در نظر داریم که در پایان برنامه ششم توسعه به 30 درصد بازار ریل برسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، وی با اشاره به اینکه  از 7متقاضی یک نفر امکان پاسخگویی داریم؛تصریح کرد:حوزه ریل یک بازار وسیعی دارد که بخش خصوصی با حضور پر رنگ در این حوزه سهم زیادی را به خود اختصاص دهد.

سعیدی این را هم یادآور شد که میزان سود دهی شرکت به ازای هر سهم در شش ماهه اول سال محقق شده است و با کمک سهامداران این میزان سود بیشتر خواهد شد.

نایب رییس هیات مدیره شرکت ریل سیر کوثر اظهارداشت:شاید ما جز معدود شرکت هلیی باشیم که هم دریخش مسافر و هم دربخش باری فعالیت می کند.

وی همچنین افزود:با توجه به پذیرش این شرکت در بازار دوم؛عرضه هزار سهم را در دستور کار قرار داریم؛تاریخ ثبت سفارش نیز روز چهارشنبه بیست ودوم دی ماه سال جاری به صورت بوک بیلدینگ صورت خواهد گرفت.

نایب رییس هیات مدیره شرکت ریل سیر کوثر در خصوص برنامه های توسعه ای شرکت نیز گفت: این شرکت برای خرید 27 دستگاه واگن مسافری با واگن سازی پارس قرارداد منعقد کرده است همچنین مشابه همین قراداد را با شرکت اروپایی دارد برنامه خرید 1500 واگن از یک شرکت آسیایی نیز با کمک تسهیلات در دست برنامه است.

وی در ادامه به آغاز خصوصی سازی راه آهن در سال 80 اشاره کرد و گفت: با خصوصی سازی این صنعت در بخش تعرفه ها نیز اتفاق خوبی افتاد به این ترتیب که پیش از این تعرفه ها دولتی و قیمت ها کنترلی بود اما در حال حاضر تعرفه ها مناسب شده بطوری که این شرکت که موسوم به قطارهای غزال است از سال اول تاسیس تا امروز شاهد رشد هشت برابری قیمت بلیت مسافری بوده است و شرکت در این سالها سود خوبی داشته است.

سعیدی در تشریح وضعیت ریلی کشور گفت: در حال حاضر شرکت رجا 65 درصد ناوگان مسافری کشور را در اختیار دارد و 1300 واگن متعلق به این شرکت است و 650 واگن دیگر در اختیار بخش خصوصی است. ولی درآمد شرکت های بخش خصوصی معادل درآمد رجا است.

وی با تاکید بر اینکه بازار پیش رو برای صنعت ریلی بازار خوبی است گفت: از جمله سایر مزیت های کشور مسیرهای شرکت های بخش خصوصی است. در حال حاضر جاده از مشهد به تهران مشهد به بندرعباس مشهد به یزد و مشهد به سیرجان در اختیار شرکت است این مسیرها کمترین قطار را دارند. بنابراین بازار خوبی است.

نایب رییس هیات مدیره شرکت ریل سیر کوثر همچنین به وضعیت قراردادهای شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت قرارداد 30 ساله با راه آهن دارد که 10 سال آن سپری شده و در این مدت هزینه و نرخ خدمات ثابت بوده است. اما در حال حاضر شرکت های جدید قراردادهای کوتاه مدت با راه آهن دارند

وی همچنین از ورود ناوگان جدید مسافری و افزایش سهم بازار این شرکت در سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه هزینه راه آهن برای ما کمتر است سود سالیانه ما همیشه رو به افزایش است

به گفته سعیدی 1.5 درصد واگن های کشور در اختیار این شرکت است و این مجموعه 2.5 درصد مسافران کشور را جابجا می کند. همچنین واگن های این مجموعه از آخرین واگن های خریداری شده از کشور و جدید است.

در ادامه مدیر مالی شرکت ریل سیر کوثر سرمایه شرکت 471 میلیارد و 820 هزار ریال در سالهای آینده ممکن است برنامه افزایش سرمایه داشته باشیم اما رقم آن مشخص نیست

وی همچنین در مورد برنامه عرضه اولیه نیز گفت: در جلسه پذیرش تعهد عرضه 20 درصدی در دومرحله را به شرکت فرابورس دادیم که قرار است ده درصد آن در روز عرضه اولیه انجام شود اما سهامداران عمده تمایلی به عرضه 10 درصدی دوم ندارند و فعلا در حال رایزنی در فرابورس برای عدم عرضه هستیم.

مدیرمالی درباره سود این شرکت نیز گفت: امسال شرکت 157 ریال پیش بینی شده که در شش ماهه 65 درصد آن پوشش داده شده است و احتمال تعدیل مثبت باز هم در گزارش های آتی داریم.