۰ نفر

کارشناسان بازار سهام بررسی کردند:

پاشنه آشیل برجام بانک‌های بورسی است/سایه سیاه "آکنتور" پُشت همه را خالی کرده/ رفتار بازار سهام منطقی نیست

۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۵۱
کد خبر: 168704
پاشنه آشیل برجام بانک‌های بورسی است/سایه سیاه "آکنتور" پُشت همه را خالی کرده/ رفتار بازار سهام منطقی نیست

کارشناسان بازار سهام با اعتقاد به اینکه رفتار بورس هم اکنون منطقی نیست ، معتقدند: سایه سیاه کنتور سازی بر بازار سرمایه و ترس متولیان برای جلوگیری از تکرار دوباره چنین وضعیتی باعث شده تا نتوانند تصمیمی عاجل برای بازار سهام بگیرند.

عبدالله رحیم لوی بنیس وضعیت بازار سهام را ناشی از حاکم شدن تفکر دولت مبنی بر تقیت بازار بدهی عنوان کرد و افزود: هم امنون رفتار بازارسهام به هیچ وجه منطقی نیست . اتفاقی که هم اکنون افتاده اینکه با طولانی شدن توقف نماد های معاملاتی هم اکنون اعتماد عمومی به بازار سهام اندکی سلب شده است. اقدامی که علاوه بر خدشه دار شدن چهره بازار به کاهش نقدشوندگی بازار انجامیده که به لحاظ شرعی،قانونی و اخلاقی صحیح نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، این کارشناس بازار سرمایه افزود: در عین حال ماجرای مجامع امسال بانک ها و تداوم توقف نماد های معاملاتی  آنها نیز باعث شده تا دورنمای بازگشایی این نمادها با قیمت های نازل بر کلیت بازار سهام احاطه داشته باشد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک انصار با بیان اینکه به نظر می رسد به کما رفتن بازار سهام ناشی از علاقه دولت برای رونق بازار بدهی و تامین مالی از بازار سرمایه است ، گفت: بورس دماسنج اقتصاد واقعی است و روند سودآوری حدود 500 شرکت تاثیر گذار بر تولید ناخالص داخلی کشور به دلیل سخت تر شدن فضای کسب و کار هر روز در حال کاهش است که به تبع آن تبخیر ارزش بازار سهام را در پی داشته است.

به گفته وی تحت تاثیر قرار گرفتن بانک ها از فضای کسب و کار فعلی باعث شکل گیری روند غیر طبیعی در بازار سرمایه و نظام بانکی شده و در این شرایط نمی توان توصیه ای برای سرمایه گذاران برای ماندن یا نماندن در بازار سهام داشت.

مهدی فرحزادی ، از کارشناسان بازار سرمایه اما ترس از بازگشایی نماد معاملاتی بانک ها با قیمت های نازل و کمتر از قیمت اسمی در تابلوی معاملات بورس را دلیل رکود و رخوت بازار سهام دانسته و معتقد است: هم اکنون اغلب شرکت های حقوقی بازار سهام معتقد به فروش سهام به هر قیمتی در صورت بازگشایینماد بانک ها با نرخ های نازل بوده و این دیدگاه باعث شده که روند حرکتی بازار سهام نیز تحت تاثیر قرار گرفته و بازاری توام  با رعب و نا امیدی را در شرایط کنونی به نمایش بگذارد.

وی افزود: با اینکه سخت گیری بانک مرکزی برای شفافیت صورت های مالی بانک ها و بکارگیری استاندارد های حسابداری بین المللی منجر به وقوع اتفاق های مثبت در آینده برای بانک ها و موسسات مالی از جمله گشایش های اعتباری می شود اما هم اکنون بانک های بورسی به پاشنه آشیل برجام تبدیل شده اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نگاه منفی حقوقی ها به وضعیت کنونی بازار سهام گفت: متولی بازار سهام نیز با طولانی کردن توقف نماد های معاملاتی باعث دامن زدن به این نگاه شده بطوریکه مدیران سرایه گذاری و سبد گردان ها عطای بورس را به لقایش بخشیده اند زیرا با احتساب دوره خواب سرمایه در تکافوی یافتن سایر دارایی های مالی از جمله ابزارهای بدهی و جایگزین کردن آنها با سهام با وجود شناسایی زیان هستند.

در همین رابطه یک مدیر سرمایه گذاری سایه سیاه عملکرد ناشر کنتور سازی بر بازار سهام را دلیل طولانی شدن توقف نماد های معاملاتی می داند و می گوید: این اتفاق باعث شده تا متولی بازار سهام برای ممانعت از تکرار دوباره چنین رخدادی به سمت تمرکز سفت و سخت بر نماد های معاملاتی متوقف گرایش یابد اما وقتی ابزارهای سلبی و قانونی جدی در خصوص رفتار این ناشر متخلف بکار گرفته نمی شود و به نوعی با تسامح به دنبال عبور این جریان از فرایند زنده بازار سهام هستند نمی توان به عدم تخریب اعتماد سرمایه گذاران در بازار سرمایه خرده گرفت.

مجتبی وزیری با بیان اینکه هم اکنون بازار سهام فارغ از ریسک های سیستماتیک ، موضوع های دیگری به عنوان ریسک سرمایه گذاری در استراتژی های خود دخیل کرده گفت: همواره رفتار بازار سهام نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا نشان داده وقتی رعب و ترس حاکم بر بازار باعث فشار فروش سهام شده و روزهای سیاه را رقم زده بلافاصله افزایش شارپی نماگر ها را پس از عبور از این دوره رقم زده است هر چند که در ایران به دلیل وجود دامنه  نوسان قیمتی باعث شده تا تمام روزها سیاه باشد.

به باور وی در صورت بازگشایی نماد های معاملاتی بانک ها ، بازار سهام به احتمال زیاد از اواخر بهمن ماه امسال باید منتظر حرکت اساسی نماگر های منتخب خود باشد . چرا که دست های پشت پرده در کمین شکار سهم های ارزان شده و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در زمان مناسبی به بازار وارد خواهند شد و سپس درست در زمانی که قیمت ها به اوج خود می رسند با هدف تامین نقدینگی رخدادهای

پیشرو  عرضه کننده سهام در زمان ورود سرمایه گذاران خواهند بود.

در نهایت مدیر عامل یک شرکت کارگزاری نیز با انتقاد از تمرکز حقوقی ها بر بازار بدهی و رها شدن بازار سهام به خبرنگار ما می گوید: هم اکنون 90 درصد مشتریان کارگزاری وی علاقه مند به خرید اوراق مشارکت و سایر ابزارهای بدهی در بازار سرمایه هستند زیرا این اوراق از ریسک برخوردار نیستند.

وی که از انتشار نام خود صرفه نظر کرده، معتقد است: هم اکنون با وجود نقدینگی اما حجم گسترده انتشار انواع اوراق بدهی با هدف تامین مالی دولت باعث شده تا روند بازار سهام با رخوت و سکون مواجه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: باید دولت حجم اوراق بدهی را کاهش داده و شرکت های بورسی نیز آمار گزارش های عملکردی 9 ماهه خود را به بازار سهام سریع تر اعلام کنند. در عین حال رییس جمهور نیز در کنار ارایه گزارش های عملکردی اقتصادی دولت خود نسبت به سرمایه گذاری خارجی و نقش بورس نیز اشاره و گوشه چشمی به آن داشته باشد.