۰ نفر

هشدار یک کارگزار بورس در گفت و گو با اقتصاد آنلاین؛

تضعیف بازار ثانویه به نفع بازار سرمایه نیست/ ناظر بازار هم واسطه دولت برای تامین مالی بدهی‌ها شده

۱ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۲۰
کد خبر: 165805
تضعیف بازار ثانویه به نفع بازار سرمایه نیست/ ناظر بازار هم واسطه دولت برای تامین مالی بدهی‌ها شده

یک کارگزار بورس بر این باور است که نگاه دولت به بازار سهام به عنوان محلی برای تامین درآمدش نابه سامانی کنونی در این بازار را رقم زده است.

علیرضا قدرتی ، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین به وضعیت بازار سهام اشاره کرد وگفت:کمبود نقدینگی از مشکلات اساسی بازار محسوب می شود که این امر منجر به بی انگیزگی سهامداران و فعالان بازار سرمایه شده است.

وی افزود:نبود تغییر قیمت سهام و نبود تحرک در این بخش از دیگر عواملی است که انگیزه سهامداران را کاهش و باعث بی اعتمادی معامله گران شده است.

قدرتی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ستون های استوار می خواهد، تصریح کرد:ستون های این بازار صندوق های بزرگ سرمایه گذاری و فعالان بزرگ حقوقی هستند که خود آنان نیز به لحاظ نقدینگی با مشکلات متعددی روبرو هستند.

وی به سیاست های دولت نیز اشاره کرد و گفت:در حال حاضر به نظر می رسد نگاه دولت به بازار سرمایه یک نگاه تامین مالی است که نمونه آن را در طرح خرید تضمینی گندم و اوراق مشارکت وخروج منابع پولی از این بازار شاهد هستیم.

به اعتقاد این کارگزار بورس خروج این منابع مالی ضربه ای بزرگ به بازار سرمایه خواهد زد و بازار ثانویه را تضعیف می کند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری نماد شاهدان اظهارداشت:یکی از دغدغه های فعالان بازار در زمان تغییر مدیریت سازمان بورس این بود که بعد از این جابه جایی،  مقام ناظر بازار سرمایه به محلی برای تامین مالی دولت تبدیل نشود،بارها نیز ریاست کنونی سازمان بورس در جلسات مختلف بر این نکته که مامور این تامین مالی نیستم تاکید کرد، اما در حال حاضر عکس این گفته را شاهد هستیم.

وی به وضعیت بانک ها و توقف نمادهایشان نیز اشاره کردوگفت:این اتفاق موجب ضررهای فراوانی به سهامداران بانک وارد کرد سهامدارانی که با هزار امید سهام بانک مورد نظر را خریداری کردند اما اکنون هیچ سودی عایدشان نشده است.

این کارگزار بورس با انتقاد ازاقدام دولت و بانک مرکزی دربسته شدن غیر مستقیم نمادهای بانکی در بورس گفت:بهتر بود بانک مرکزی در طول زمان وضعیت صورت های مالی بانک ها را رسیدگی می کرد تا با بسته شدن نمادش سهامداران زیادی متحمل ضرر و زیان نشوند.

وی در پایان گفت:سازمان بورس به عنوان متولی و حامی اصلی سهامداران برای مشخص شدن تکلیف نمادهای بانکی متوقف شده ضمن دفاع تمام قد از حقوق سهامداران تدبیر مناسبی اتخاذ کند .