۰ نفر

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری عنوان کرد؛

تبانی حاصل توقف نمادهای معاملاتی

۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
کد خبر: 165478
تبانی حاصل توقف نمادهای معاملاتی

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با بیان اینکه هنوز حساسیت بازار سرمایه آن قدر نیست که اگر نمادی یک ساعت متوقف بماند، صدای اعتراض بالا برود، گفت: زمینه بروز تبانی و ایجاد تقلب با طولانی شدن توقف نمادها فراهم می‌شود.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: متاسفانه توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی در بازار سرمایه به بیش از مدت قانونی تعیین شده هم اکنون عادی و معمولی شده و هم اکنون مدیریت بازار تمرکز زیادی بر بازگشایی نماد ها ندارد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سعید اسلامی بیدگلی با اشاره به حساسیت بالای بازارهای سرمایه پیشرفته بر روی بازگشایی و توقف لحظه‌ای نمادهای معاملاتی به حساسیت پایین این موضوع در بازار سرمایه ایران اساره کرد و افزود: یکی از دلایل این موضوع را شاید بتوان این گونه تعریف کرد که بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران نهادی فعال در بازار سرمایه به گونه‌ای به نهاد های دولتی، حاکمیتی و یا شبه دولتی وابسته هستند و با اینکه امکان مذاکره مدیران بازار با آنها وجود دارد، ولی صدای اعتراض آنها بلند نمی‌شود. بنابراین زیانی که آنها از توقف نماد ها می‌بینند، اساساً منشاء اعتراض کلیت بازار نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه در دوره مدیریت جدید سازمان بورس به موضوع گشایش و یا توقف نماد های معاملاتی توجه زیادی شده، عنوان کرد: با این وجود هنوز حساسیت‌ها آن گونه نیست که اگر نماد معاملاتی یک ساعت متوقف بماند، صدای اعتراض‌ها بالا برود.

اسلامی بید گلی با در برابر این پرسش که آیا به لحاظ مالی رفتاری ، توقف زاید نماد معاملاتی منجر به تبانی و طولانی شدن آن به اصطلاح حسابداران منتهی به تقلب نمی شود ؛ پاسخ داد: موضوع توقف نماد های معاملاتی فقط مسئله قفل شدن سرمایه نیست، بلکه موضوع شفافیت، رانت‌های مورد انتظار و همچنین امکان تبانی را هم شامل می‌شود.

وی ادامه داد: توقف نمادها در کنار زیان سرمایه‌گذارانی که به نقد شوندگی نیاز دارند و مجبور به فروش سایر دارایی‌ها به قیمت زیان دیدن سبدهای سرمایه گذاری را فراهم می‌کند، بنابراین یکی از موضوع ها در این زمینه می‌تواند بروز تبانی و ایجاد زمینه تقلب با طولانی شدن نمادهای معاملاتی باشد.

به باور وی پایین بودن حجم پایین سهام شناور شرکت‌ها یکی از زمینه‌های بروز عارضه‌ای همچون تبانی است.

دبیر کل کانون نهاد های سرمایه گذاری با استقبال از راه اندازی معاملات اختیار معامله خرید سهام گفت: بعد از حدود 40 سال از راه اندازی معاملات آپشن در دنیا به کار گرفتن این ابزار با عنوان اختیار معامله می‌تواند اتفاق خوبی برای بازار سرمایه ایران باشد. با توجه به دانش پایین مالی در این زمینه شاید در ابتدا آسیب هایی وجود داشته باشد، ولی در مجموع اتفاق خوبی است و امیدوارم توسعه یابد.

اسلامی بید گلی با بیان اینکه در گذشته ابزارهای مالی خوبی رونمایی شده، اما متاسفانه به موفقیت نرسیدند، در باره اینکه کانون نهاد های سرمایه گذاری از طریق رایزنی با حقوقی ها چه اقدام هایی انجام داده استف گفت: برای به کارگیری این ابزارها به ویژه در دوره‌های رکودی و یا ناهنجاری همچون افزایش فروش سهام خواهد کرد، کانون نهاد های سرمایه گذاری تمام تلاش خود را خواهد کرد که به نهاد های توسعه بازار کمک کند، اما این موضوع مستلزم تسهیل مسیر تعیین شده برای این اوراق در سازمان بورس اوراق بهادار و تداوم توسعه آن است.