۰ نفر

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای؛

تمامی مراحل افزایش سرمایه، زمان‌بندی می‌شود

۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷
کد خبر: 163370
تمامی مراحل افزایش سرمایه، زمان‌بندی می‌شود

با توجه به فرآیند سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل جدیدی برای افزایش سرمایه تهیه و به تصویب هیات مدیره سازمان رسید که تمامی مراحل افزایش سرمایه را زمان بندی کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، غلامرضا ابوترابی رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای ضمن بیان مطلب فوق گفت: دستورالعمل تغییر مراحل افزایش سرمایه در زمان سازمان کارگزاران در سال 84 تصویب شد که با توجه به تشکیل سازمان بورس و اوراق بهادار، بسیاری از مفاد آن دستورالعمل کارایی نداشت اما بخش هایی از آن مورد استفاده قرار می گرفت.

وی با اشاره به تهیه دستورالعمل جدید گفت: طی سالهای گذشته و با توجه به فرایندهای سازمان بورس، دستورالعمل جدیدی تهیه و به تصویب هیات مدیره رسید که تمام مراحل افزایش سرمایه را زمان بندی کرده و فرصت را هم از شرکت متقاضی افزایش سرمایه و هم از سازمان بورس گرفته و مقاطع زمان بندی شده و تکالیف شرکت در موعدهای مقرر مشخص شده است.

این مقام مسول در توضیح این موضوع گفت: به طور مثال زمانی که گزارش توجیهی هیات مدیره و بازرس تهیه و اخذ می شود شرکت باید حداکثر ظرف مدت 20 روز این گزارش را برای سازمان ارسال کند در صورتی که پیش از این زمان باز بود و شرکت ممکن بود گزارش بازرس را امروز بگیرد و سه ماه بعد درخواست به سازمان ارسال کند اما در دستورالعمل جدید شرکت باید ظرف مدت 20 روز پس از اخذ اظهار نظر بازرس، آنرا به سازمان ارسال کند.

ابوترابی در ادامه تصریح کرد: در خصوص زمان برگزاری مجمع نیز شرایط به همین نحو است. به این ترتیب که قبلا زمان باز بود و شرکت مجمع را در زمان دلخواه برگزار می کرد اما بر اساس دستورالعمل جدید، زمان بندی انجام شده و شرکت باید حداکثر 40 روز پس از اخذ مجوز از سازمان بورس نسبت به برگزاری مجمع اقدام کند و دو روز پس از اتمام مهلت 40 روزه، آگهی پذیره نویسی را به سازمان بورس ارسال کند.

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ‌ای با اشاره به زمان بندی دقیق در فرآیند افزایش سرمایه، ادامه داد: بخش های مربوط به افزایش سرمایه زمان بندی شده، به این ترتیب شرکت و سازمان مکلف شده اند به این برنامه زمانی پایبند باشند

وی با تاکید بر اینکه با ارائه و اجرای برنامه زمانبندی فرآیندها تسریع می شود، افزود: در صورتی که شرکت بر اساس این برنامه حرکت نکند، تخلف کرده است.

به گفته وی این دستورالعمل در تاریخ 19 مهرماه سال جاری از طریق سایت کدال و سامانه SEO به تمامی شرکت ها ابلاغ شد و به مدیران عامل شرکت ها برنامه زمان بندی متذکر شده است.

این مقام مسول چنین زمانبندی را باعث تسریع فرایندها دانست و گفت: در گذشته هیچ زمانبندی برای افزایش سرمایه وجود نداشت.