۰ نفر

یک کارشناس بازارهای جهانی بررسی کرد:

دورنمای طلای سرخ در بازارهای جهانی

۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴
کد خبر: 163314
دورنمای طلای سرخ در بازارهای جهانی

قیمت مس به دلایلی از جمله رونق بخش های ساخت و ساز و بازار خودرو در چین و وعده سرمایه گذاری یک هزار میلیارد دلاری در زیرساخت های آمریکا که از سوی رئیس جمهور جدید این کشور مطرح شده، طی هفته های اخیر با رشد مناسبی همراه بوده است.

بازار جهانی فلزات پایه در ماه های اخیر دستخوش تحولات قابل توجهی بوده به طوریکه انتشار آمارهای مثبت از بخش های تولید و ساخت و ساز چین از یک سو و رشد تقاضای برخی فلزات از سوی دیگر سبب رشد مناسب قیمت ها در این گروه صنعت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، آرمان اسدی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس معتقد است: قیمت برخی فلزات در روز نخست این هفته(5 دسامبر 2016) در بورس فلزات لندن با رشد همراه بود، به طوری که هر تن مس نقدی در روز دوشنبه با قیمت 5851 دلار در تن بسته شد و قیمت روی و سرب نیز به ترتیب 2705 و 2285 دلار در تن بود

وی با اشاره به دیدگاه تحلیلگران بین المللی گفت: برخی تحلیلگران معتقدند، افزایش سریع قیمت فلزات آهنی و همچنین قیمت های سرب و روی طی هفته ها و ماه های اخیر حاکی از چرخش وجوه از صندوق های با درآمد ثابت به دارایی های ریسکی است که این موضوع با توجه به چشم انداز 2017 حمایت می شود.

این کارشناس بازارهای مالی به شرایط مس در بازارهای جهانی پرداخت و اظهار داشت:  قیمت مس به دلایلی از جمله رونق بخش های ساخت و ساز و بازار خودرو در چین و وعده سرمایه گذاری یک هزار میلیارد دلاری در زیرساخت های آمریکا که از سوی رئیس جمهور جدید این کشور مطرح شده، طی هفته های اخیر با رشد مناسبی همراه بوده است.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که تضعیف دلار نیز در مقاطع اخیر به کمک قیمت برخی فلزات آمده و حتی برخی تحلیلگران تاثیر افزایش قیمت نفت در ماه های آینده را از نظر دور نگه نداشته اند. البته نقش دلار در بازار به جلسه «فدرال رزرو» آمریکا در دسامبر و تصمیمات این بانک برای افزایش نرخ بهره این کشور بستگی دارد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس با اشاره به گزارش متال بولتن، گفت: قیمت سنگ آهن در معاملات روزهای پایانی نوامبر 2016 با افزایش 1.5 درصدی از 80 دلار در تن گذشت که این قیمت برای نخستین بار از اکتبر 2014 مشاهده می شود. به عبارت دیگر، این کالا در ماه نوامبر با بازده 26 درصدی مواجه شده است.

اسدی به تازه ترین تحولات، در چین پرداخت و گفت: در ماه نوامبر، قیمت فولاد آتی چین با رشد بیش از 6 درصدی مواجه شد، چون رشد سرمایه گذاری در املاک و زیرساخت های چین، احتمال افزایش تقاضا در بزرگ ترین مصرف کننده فلزات را تقویت کرد.

اسدی درباره بازار مس اظهار داشت: قیمت فلز سرخ در هفته های اخیر به دلیل اخبار مربوط به طرح های زیربنایی در چین و آمریکا بهبود یافت و در حالی که میزان واردات مس چین در اکتبر با کاهش همراه بود، اما گرایش های اخیر نسبت به مصرف این فلز به حمایت از قیمت ها کمک کرد تا جایی که سرمایه گذاران روی، روی افزایش تقاضا قمار کردند.

وی افزود: قیمت مس به دلیل افزایش شاخص مدیران خرید (PMI) چین در ماه اکتبر به رقم 51.2 رسید که نشان دهنده رشد فعالیت کارخانه ها بوده و همچنین کاهش ذخایر بورس فلزات لندن، روند افزایشی خود را آغاز کرده است. از طرفی گزارش مربوط به وضعیت ساخت و سازها و فروش املاک در چین طی 10 ماهه 2016 بر رشد قیمت فلزاتی نظیر مس و فولاد موثر بود.

به گفته اسدی بر مبنای جدیدترین گزارش ها، کل متراژ ساخت و ساز شرکت های توسعه املاک و ساختمان چین طی 10 ماهه 2016 (از ابتدای سال تا پایان اکتبر) 3.3 درصد افزایش یافت که این میزان در مقایسه با آمار 9 ماهه افزایش یک دهم درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: ساخت و سازهای چین در 10 ماهه امسال با 8.1 درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه پارسال حاکی از رونق این صنعت در این کشور است. همچنین میزان فروش ساختمان طی 10 ماهه 2016 با رشد 26.8 درصدی مواجه شده و در مجموع آمارهای مربوط به سرمایه گذاری املاک در اکتبر بهتر از پیش بینی ها بود.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه گفتگو  با "سنا" تصریح کرد: هرچند بر اساس آمارهای موسسه بین المللی مطالعات مس، تولید فلز سرخ در نیمه نخست امسال با افزایش مواجه شد، اما عرضه مس در سال 2016 به خاطر چندین عامل تحت کنترل قرار داشت. برخی تولیدکنندگان بزرگ از جمله «فریپورت مک موران» و «گلنکور» سال گذشته اعلام کرده بودند که از تولیدات خود در پاسخ به افت قیمت ها می کاهند.

اسدی توضیح داد: پرو که در سال 2016 بیشترین تاثیر را بر افزایش تولید مس داشت، با توجه به اعتراض های بومیان در مقاطعی با توقف پیش بینی نشده ای در مسیر تولید مواجه شد. همچنین شیلی به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده مس جهان در 9 ماهه امسال(از نظر سالانه) افت 4 درصدی تولید را ثبت کرده است.

وی با اشاره به افت عیار معدنی مس خاطر نشان کرد: قیمت های کنونی انگیزه ای برای اکتشاف های جدید باقی نمی گذارد و احتمالا سبب کسری این فلز در بازار می شود. بنابراین اگر مس تا 2018 به سمت کسری حرکت کند، شاهد تقویت مناسب قیمت ها خواهیم بود.