۰ نفر

نرخ ارز همواره دستوری کنترل شده است

صادراتی‌ها؛ صنایع ارزنده بورسی

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۰
کد خبر: 161861
صادراتی‌ها؛ صنایع ارزنده بورسی

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بیش از آنکه تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها و اظهار نظرهای سیاسی در مورد برجام برای بازار سهام تاثیر گذار باشد، نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی نفت برای تحلیلگران قابل اتکا خواهد بود.

تاثیر افزایش نرخ ارز در کنار افزایش قیمت جهانی نفت خام و فلزات اساسی برای صنایع صادرات محور بازار سرمایه ایران می‌تواند مبنایی جدید برای تحلیل‌گران باشد. در این میان افزایش نگرانی ها برای تمدید تحریم های 10 ساله از سوی سنای آمریکا و نقض برجام باعث شده، تا بازار سهام متغیرهای مختلفی را برای بررسی پیش روی خود بگذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، عباس نیکچری؛ مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری بانک ملت معتقد است: موضوع تاثیر تمدید 10 ساله تحریم‌ها باید گفت این تحریم‌ها از سال 1996 میلادی تا کنون مطرح بوده و هم اکنون دوباره تمدید شده است.

این در حالی است که بر سر موضوع توافق‌های هسته‌ای در برجام نیز گفته شده هر گونه تحریم جدیدی در این رابطه باید متوقف شود.

وی با بیان اینکه بررسی تبعات تمدید تحریم های 10 ساله آمریکا باید به دور از هیاهوی رسانه ای بررسی شود ، افزود: این تحریم ها از قبل نیز وجود داشته و باید منتظر ماند و دید که تصمیم سازان دیپلماسی کشور و مجلس در این زمینه چه واکنشی نشان می‌دهند. هم اکنون اطلاعات روشنی از این وضعیت به بازار منعکس نمی شود و تنها چیزی که عنوان شده اینکه بدعهدی آمریکایی ها بی پاسخ نمی ماند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا تمدید تحریم های 10 ساله آمریکا زیر ساخت های مالی و بانکی دنیا را در تعامل با ایران دچار تهدید نخواهد کرد؛ گفت: در حالی که هنوز واکنش مقام های اروپایی به تصمیم نمایندگان آمریکا برای تمدید تحریم های داماتو واضح نیست، اما در هفته قبل شاهد بودیم که یک بانک آلمانی برای تامین اعتبارخطوط ریلی تهران_ مشهد اقدام به تامین اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون یورویی کرد.

در عین حال فعال شدن شعب بانک هایی همچون ملت و تجارت در لندن و اخذ مجوز از خزانه داری انگلستان برای انجام مبادلات یورویی نشان می دهد که مراودات مالی و بانکی همچنان مسیر پیش روی خود را طی می کند.

به باور وی بررسی تاثیر تحریم های آمریکا با توجه به تعطیلات پایان هفته غربی ها نیاز مند پختگی بیشتر برای تحلیلگران دارد هر چند که مشکل اصلی در زمینه برجام و یا تحریم ها موضوع بانک ها و مبادلات مالی و پولی کشور است که همچنان با هزینه های بالایی مواجه می باشد، با این همه به دلیل پذیرفتن برجام از سوی غربی ها مسئله تمدید قانون داماتو در سنای آمریکا نمی تواند بخش مذکور را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

ورودی نرخ ارز به ایران و نقد طیف های رقیب به اقتصاد

نیکچری با انتقاد از رفتارهای هیجانی طیف های مختلف اقتصادی و سیاسی در مواجه با اخبار تحریم ها، افزود: هم اکنون نرخ ارز با رشد طبیعی در بازار داخلی روبرو شده و این در حالی است که طی چند سال اخیر ، نرخ ارز همواره بر مبنای نرخ دستوری کنترل شده است.

وی ادامه داد: تنها ورودی ارز به کشور هم اکنون فروش نفت خام و یا محصولات پتروشیمیایی است که برای تامین نیازهای مجتمع های تولیدی و تداوم طرح های توسعه‌ای به ارز نیاز دارند. در عین حال با پایان سال 2016 میلادی و تحرک صرافان برای تسویه بدهی ها طبیعی است که نرخ ارز با نوسان روبرو باشد.

این در حالی است که پیش از برگزاری نشست اعضای اوپک انتظارها مبنی بر این بود که با پافشاری عربستان بر سر عدم کاهش ظرفیت تولید نفتی خود نرخ دلار در بازار داخلی از 4000 تومان هم فراتر رود.

باید از رفتار عقلانی بازارها حمایت کرد

نیکچری با استقبال از افزایش درآمدهای ارزی حوزه پتروشیمیایی کشور بر لزوم واقعی تر شدن نرخ برابری ارز تاکید کرد و افزود: باید دولت و بانک مرکزی ضمن پرهیز از ایجاد حساسیت در بازار ارز امکان ادامه روند طبیعی و عقلانی عرضه و تقاضا حتی با وجود چند نوسان گیر معدود در بازار ارز را فراهم کند.

به گفته وی بحث بر سر تک نرخی شدن ارز در حالی به سال آینده موکول شده که پیش از این هیاهوی مطرح شده بر سر آن، بازارها را تحت تاثیر قرار داد. باید دانست که دوره اقتصاد دستوری تمام شده و باید از اصول عرضه و تقاضای آزاد پیروی کرد.

افزایش منطقی نرخ ارز برای تولید کننده و صادر کننده ایرانی موضوع ناگواری نیست و در مجموع می توان گفت: نوسان نرخ ارز در کنار پیامدهای سیاسی برجام برای بازار سهام در بلند مدت مثبت خواهد بود . در این بین باید سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی از سهم های ارزشمند بازار سهام از جمله سهام شرکت‌های بزرگ غافل نشوند.

از هیجان در تالار شیشه ای کاسته شد

همزمان؛ کامیار فراهانی کارشناس بازار سرمایه نیز تاثیر تمدید 10 ساله تحریم های ایران از سوی سنای آمریکا بر بازار سهام را وابسته به میزان واکنش ایران دانست و گفت: آنچه که می توان در بازار مشاهد کرد این که از تعداد معامله گران هیجان زده در تالار شیشه ای به شدت کاسته شده و بازار با رفتار عقلانی بیشتری گام برمی دارد، کما اینکه پس از انتخاب ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا رفتار هیجانی بازار تنها 24 ساعت دوام داشت.

وی واکنش های ناشی از تمدید تحریم های داماتو در مجلس سنای آمریکا را احساسی عنوان کرد و افزود: هنوز دستگاه دیپلماسی در غرب و داخل ایران نسبت به آثار تمدید تحریم‌ها از جمله شخص رییس جمهور آمریکا در حال تفکر بوده و نمی توان به سرعت نتیجه گیری کرد . این در حالی است که از منظر سیاسی ، دیپلماسی ایران دست بالا را دارد، زیر ایران می خواهد برجام را اجرا کند اما طرف مقابل زیر بار نمی رود.

وزن نوسان ارزی سنگین تر شد

فراهانی اهمیت متغییر های ارزی را بیشتر از تاثیر متغییر های تحریم ها برای بازار سرمایه دانست و گفت: اثر نوسان های ارزی در بلند مدت برای سودآوری شرکت ها موثر تر و با اهمیت تر خواهد بود . موضوع برحام و نوسان نرخ ارز برای بازار سرمایه از یک جنس نیست و نمی توانند هم پوشانی داشته باشند، چرا که تغییر نرخ ارز نمی تواند سودآوری شرکت ها و صنایع بورسی را برای حداکثر دو سال مالی دچار تغییر و تحول کند اما اثر روانی تحریم ها برای بازار شاید از 24 ساعت فراتر نرود.

این کارشناس بازار سرمایه  با بررسی دورنمای بازار سرمایه گفت: سال 1396 برای بازار سهام ایران سالی امیدوار کننده خواهد بود. اینکه نرخ ارز پس از چند سال تثبیت از ابتدای سال تا کنون به کمتر از 20 درصد افزایش یافته نباید برای اقتصاد کلان و سیاست‌های مالی و حتی پولی کشور نگرانی و حساسیت در بر داشته باشد.

منفعت تولید کننده ایرانی از صادرات

وی افزود: رشد کنترل شده نرخ ارز برای تولید کننده داخلی از منافع خوبی برخوردار است از جمله اینکه تولید کنندگانی همچون سرب و روی می توانند محصولات خود را به تبع نوسان قیمت های جهانی با قیمت های بالاتری به فروش برسانند. از این رو می توان گفت شرکت های صادراتی همچون مس ، روی و یا پتروشیمی ها بطور مستقیم از نوسان نرخ ارز منفعت می برند و در سایر صنایع از جمله فولادی ها با یک فاز تاخیر از نوسان قیمت‌ها تاثیر می‌گیرند.

تحریم ها یا نرخ ارز، مسئله این است...

رضا زنگنه مدیرعامل یک شرکت مشاور سرمایه گذاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تاکید بر تاثیر بالای نوسان نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام و کالاهای اساسی نسبت به تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا بر سودآوری صنایع بورسی؛ عنوان کرد: اغلب صنایع بورسی صادرات محور بوده و پیش بینی می شود با توجه به روند قیمت ها در بازار های جهانی صنایع پیشرو بازار سهام از جمله گروه فلزات اساسی، سنگ آهنی ها ،فولادی ها یا سرب و روی با افزایش سودآوری ها  در سال آینده روبرو باشد.

وی با اشاره به تاثیر رخدادهای سیاسی بر بازار سرمایه گفت:به طور کلی تمدید تحریم های داماتو و یا انتخاب رییس جمهور آمریکا و سایر مسایل مطرح در سیاست خارجی ایران؛ پیش از این تاثیر خود را بر بازار سهام ایران گذاشته و متغیر جدیدی نیست.

در عین حال آنچه که هم اکنون به آن پرداخته و توجه نمی شود اینکه دولت آمریکا اعلام کرده در تمدید تحریم های 10 ساله ایران آنچه که به عنوان توافق در برجام اعلام شده همچنان تعلیق خواهد شد و اوضاع از آن چه که هم اکنون در آن قرار داریم، بدتر نخواهد شد.