۰ نفر

در آئین افتتاحیه سومین همایش بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی کیش

پورحسینی:خصوصی‌سازی به مثابه چاقویی است که دسته خود را باید برخلاف مثل همیشگی بِبُرد

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۴۳
کد خبر: 155355
پورحسینی:خصوصی‌سازی به مثابه چاقویی است که دسته خود را باید برخلاف مثل همیشگی بِبُرد

از زمان ابلاغ سیاست‌های اصل 44 تا به امروز شاید حضور بخش خصوصی در نیروگاه‌های برق رؤیا به نظر می‌رسید، در حالی که هم‌اکنون بخش خصوصی توانسته جایگاه مناسبی را در این بخش به دست آورد

به گزارش اقتصادآنلاین، در آیین آغاز سومین همایش بین‌المللی بورس،بانک،بیمه و خصوصی‌سازی جزیره کیش میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی گفت: خصوصی‌سازی به مثابه چاقویی است که دسته خود را باید برخلاف مثل همیشگی بِبُرد هرچند که گفته می‌شود باید به عنوان بخشی از دولت در چهارچوب‌های آن حرکت کند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: سازمان خصوصی‌سازی در ایران با این واقعیت روبرو بود که به دلیل افزایش درآمدهای نفتی جایگاه دولت در اقتصاد از آنچه که باید در واقعیت رخ دهد، فراتر رفته بود و این موضوع باعث شد تا در نهایت با تصویب و ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی بر سر سپردن مدیریت شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی تصمیم‌گیری شود.

به گفته این مقام مسئول لازمه سپردن مدیریت‌ها به بخش خصوصی‌ مقررات‌زدایی و افزایش حضور بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف کشور است که با دشواری و مشکلات بسیاری روبروست.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به عملکرد این نهاد در 15 سال عمر خود گفت: از زمان ابلاغ سیاست‌های اصل 44 تا به امروز شاید حضور بخش خصوصی در نیروگاه‌های برق رؤیا به نظر می‌رسید، در حالی که هم‌اکنون بخش خصوصی توانسته جایگاه مناسبی را در این بخش به دست آورد و در عین حال امور مدیریتی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی نیز به بخش خصوصی سپرده شده است.

وی افزود: همچنین در حوزه وزارت راه و شهرسازی و کشاورزی نیز راه‌های جدیدی برای خصوصی‌سازی یافت شده و هرآنچه که خصوصی‌سازی با حرکت بیشتری جلو رود می‌تواند جلوه بیشتری در اقتصاد کشور داشته و مشکلات موجود را با تدبیر حل‌وفصل کرد.

پوری حسینی روشن‌شدن تکالیف یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها برای پیشبرد فرایند خصوصی‌سازی را مورد تأکید قرارداد و گفت: باید کشور به سمت حذف قیمت‌های تکلیفی حرکت کند که لازمه آن اراده قوی از سوی دولتمردان است، در عین حال در کنار آزادسازی‌ها هم‌اکنون سازمان خصوصی‌سازی همچنان با مقاومت‌هایی مواجه است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر اینکه فرایند خصوصی‌سازی باعث افزایش بیکاری در واحدهای واگذار شده است، گفت: براساس بررسی‌ها آنچه از دارایی‌هایی که به صورت کنترلی تا پایان سال 94 واگذار شده با رشد 30 درصدی نیروهای انسانی روبرو بوده‌اند و این در حالی است که سازمان خصوصی‌سازی پیش از واگذاری این واحدها شاهد ناملایمات مدیریتی و حتی عدم توانایی برای پرداخت حقوق کارگران بود، در حالی که پس از خصوصی‌سازی این واحدها، فرایند مدیریت به بهترین شیوه اداره شده و نویدبخش روی کار آمدن بخش خصوصی توانمند به منظور پاکسازی آسیب‌ها و شفافیت و پویایی بیشتر در اقتصاد کشور است.