۰ نفر

مدیر عامل منطقه آزاد کیش:

۲۴/۵ درصد رشد دارایی بانک های اسلامی در دوازده سال گذشته/اصلاح بازار سرمایه ضرورت توسعه بازار کسب و کار است

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۳۲
کد خبر: 155351
۲۴/۵ درصد رشد دارایی بانک های اسلامی در دوازده سال گذشته/اصلاح بازار سرمایه ضرورت توسعه بازار کسب و کار است

مدیرعامل منطقه آزاد کیش از رشد ۲۴/۵ درصدی دارایی بانک‌های اسلامی از سال ۲۰۰۴سخن گفت و افزود: این بدین معناست که قوانین اسلامی مانعی در راه توسعه بانک‌های اسلامی و بازار کسب و کار نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی اصغر مونسان مدیر عامل منطقه آزاد کیش امروز در آیین آغاز سومین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری، بورس، بانک و خصوصی‌سازی کیش گفت: اقتصاد کشور در مسیر رشد و توسعه امروز در برهه تاریخی و سرنوشت‌‌سازی قرار گرفته است. در سالی که رشد اقتصادی جهان به دلیل بروز برخی رویدادهای تنش‌زای سیاسی روندی کاهشی داشته، ایران پس از برجام توانسته رشد اقتصادی نزدیک به 5 درصدی را تجربه کند که بر اساس سیاست‌گذاری‌ها باید در بلندمدت به 8 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به سایه سنگین تحریم‌ها علیه صادرات کشور در سال‌های گذشته گفت: تحریم‌ها درآمد کشور را با کاهش ورود ارز خارجی به میزان 30 درصد تا پایان سال 2012 تنزل داده و فروش نفت را از میزان 2.5 میلیون بشکه در سال 92 به زیر یک میلیون بشکه کاهش داده است.

مونسان با بیان اینکه اقتصاد ایران به واسطه اعمال تحریم‌ها بیش از 160 میلیارد دلار لطمه دیده بود، گفت: در اواسط سال 2013 با روی کار آمدن دولت این اقتصاد جانی دوباره گرفت و با تولید و صادرات نفت بیش از 2 میلیون بشکه‌ای و تحکیم سیاست پولی نرخ تورم آن از 45 درصد به 16.3 درصد کاهش یافت.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش افزود: پس از تصویب برجام بیش از 4 هزار ال سی و اعتبار اسنادی گشایش یافته و 5 میلیارد دلار بدهی یک شرکت اماراتی، 2 میلیارد بدهی شکل و 6 میلیارد دلار وجوه ایران نزد هند به تدریج به کشور بازگشته و 40 میلیارد دلار خطوط اعتباری در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته است، در عین حال بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در کشور عملی شده است.

وی افزود: ایران در سه ماهه اول سال 2016، 22 مورد سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده که بالاترین رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سال 2014 تاکنون است که از نظر ارزش 5.4 میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی شده این رقم تا پایان سال به 8 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. این تحولات ایران را از رتبه 14 به رتبه 3 سرمایه‌گذاری خارجی در خاورمیانه ارتقا داده است.

مونسان استمرار سرمایه‌گذاری‌ها را از مزایای آن دانست و گفت: سیاری از طرح‌ها به صورت فاینانس و بی او تی بوده که پس از 3 یا 4 سال به اتمام می‌رسند.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه اقتصاد ایران همچنان تحت تأثیر تحولات جهانی قرار دارد، گفت: در کوتاه‌مدت با توجه به رشد مطلوب تجارت و درآمدها ناشی از افزایش صادرات نفتی، آزادسازی‌های دارایی‌های بلوکه شده، سهولت در روابط تجارت و مالی بین‌المللی و تعدیل انتظارات مصرفی و سرمایه‌گذاری پس از اجرای برجام جان تازه گرفته است.

مونسان با اشاره به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران برای خارجی‌ها گفت: آنچه که باید در داخل کشور برای توسعه فضای کسب و کار مورد توجه قرار گیرد، اعمال روش‌های نوین و ایجاد اصلاحات در بانک‌ها و بازار سرمایه داخلی است.

به گفته وی با توجه به اینکه سیستم بانکی کشور بر پایه بانکداری اسلامی استوار شده، به نظر می‌رسد راهکار رونق بازار کشور از طریق تأمین منابع بانکی باید بر اساس ساختارهای این نوع بانک باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش از رشد 24.5 درصدی دارایی بانک‌های اسلامی از سال 2004 سخن گفت و افزود: این بدین معناست که قوانین اسلامی مانعی در راه توسعه بانک‌های اسلامی و بازار کسب و کار نیست.

این مقام مسئول عنوان کرد: تحول نظام بانکداری در کشور و اسلامی کردن آن به شیوه صحیح و کارشناسی شده می‌تواند منجر به کارایی نظام بانکی و درنهایت رشد و توسعه اقتصادی شود که این موضوع نیازمند مطالعات دقیق و برنامه‌ریزی گسترده برای پیاده‌سازی است.

مونسان مناطق آزاد کشور را الگوی عینی در روابط بین‌الملل معرفی کرد و گفت: بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبیین‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی در اولویت برنامه‌های توسعه مناطق آزاد قرار داده شده است.

وی در خاتمه گفت: وضع و اصلاح مقررات پولی و بانکی به روز و مترقی ناظر بر مناطق آزاد بستر و لازمه بهبود فضای کسب و کار این مناطق در جهت توسعه و ارتقای نقش‌آفرینی آنها در اقتصاد کشور است.