۰ نفر

پرسش اقتصاد آنلاین در گفت‌وگو با یک کارشناس امور بانکی:

دلیل عدم شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها چیست؟

۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰
کد خبر: 154681
دلیل عدم شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها چیست؟

یک کارشناس امور بانکی گفت: برگزار نشدن مجامع بانک های دولتی، به دلیل عدم شفافیت در صورت های مالی بانک‌ها است.

وحید شقاقی، کارشناس امور بانکی در گفت و گو با اقتصادآنلاین گفت: دلیل اصلی برگزار نشدن مجامع بانک ها دولتی؛ عدم شفافیت در صورت های مالی است. در واقع بانک مرکزی به دنبال راهی است که بتواند از طریق آن شفافیت در صورت های مالی بانک ها را افزایش دهد. 

او افزود: یکی از موضوعاتی که به عنوان مصداق عدم شفافیت در صورت های بانکی وجود دارد، تقسیم سود بر اساس مطالبات معوق است. در واقع بانک ها، حجم بستانکاری های خود را در بخش درآمدها حساب می کنند و بر اساس آن تقسیم سود انجام می دهند. در حالی بر اساس قوانین بانک مرکزی، مطالبات بانک ها پس از گذشتن از یک مرز مشخص، دیگر قابل استناد برای تقسیم سود نیست. 

شقاقی خاطرنشان کرد: به همین دلیل اصلی ترین عاملی که توسط بانک مرکزی از برگزاری مجامع بانکی جلوگیری میکند، همین عدم شفافیت است. برای افزایش شفافیت، بانک مرکزی از بانک ها درخواست کرده که صورت های مالی خود را بر اساس استانداردهای IFRS تهیه کنند و به بانک هایی که این کار را انجام دادند، اجازه برگزاری مجمع نیز داده است. در حالی که باید به بانک هایی که هنوز شفافیت خود را تکمیل نکرده اند نیز فشار وارد کند که هرچه سریع تر این فرآیند را انجام دهند.