۰ نفر

حسابرس معتمد بورس عنوان کرد:

اجرای کامل استاندارد های بین المللی حسابداری در ایران دشوار است

۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۰۳
کد خبر: 154260
اجرای کامل استاندارد های بین المللی حسابداری در ایران دشوار است

به کفته یک حسابرس بورسی، دلیل اصلی ممانعت بانک مرکزی از برگزاری مجامع بانک ها، انتشار صورت های مالی بر اساس استاندادرهای بین المللی حسابداری است.

هوشنگ خستویی، عضو انجمن حسابرسان خبره در گفت و گو با اقتصادآنلاین در خصوص دلایل برگزار نشدن مجامع بانک ها گفت: با توجه به این که بانک مرکزی متولی حمایت از حقوق سپرده گذاران بانکی است، همچنین نگارش صورت های مالی بانک ها زیر نظر بانک مرکزی انجام می شود، برگزاری مجامع بانک های دولتی امسال با تاخیر مواجه شده است. 
او افزود: علت اصلی این تاخیر در روند برگزاری مجامع بانک های دولتی این است که بانک ها باید از این به بعد صورت های مالی خود را بر اساس استانداردهای ifrs  تنظیم کنند. این موضوع باعث می شود که وورد بانک ها به سیستم مراودات بانکی بین المللی و همچنین ورود سرمایه گذاران بزرگ خارجی با سرعت بیشتری انجام شود. در واقع استاندارد سازی صورت های مالی بر اساس استانداردهای ifrs، مقدمه ورود بانک های ایرانی به سطح بین المللی است. 
خستویی خاطرنشان کرد: مجامع بانک های خصوصی با تنطیم صورت های مالی بر اساس استانداردهای ifrs  برگزار شد. البته در ایران نمی توان اصول ifrs   را به صورت کامل در صورت های مالی وارد کرد، زیرا نحوه تنظیم مقررات و نظارت بر ناشران توسط شرکت بورس و سایر نهادها مانند بانک مرکزی در ایران با استاندارد جهانی متفاوت است و این موضوع به تغییر در سیاست های کلان اقتصادی کشور بستگی دارد.