۰ نفر

روایت اقتصاد آنلاین از ضربان ۲۱۰ دقیقه ای تالار شیشه‌ای

سور پالایشی‌ها همپای بازار گرمی اتاق اصناف

۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۳۱
کد خبر: 153722
سور پالایشی‌ها همپای بازار گرمی اتاق اصناف

معامله گران بازار سهام در سومین روز معاملاتی آبان ماه شاهد معاملاتی کم حجم با پیشرو شدن گروه پالایشی بود. گروهی که با ابلاغیه جدید ملی پخش انتظار روزهای بهتری دارد.

به گزارش خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین ؛ با پایان معاملات روز دوشنبه سوم آبان ماه 95 ؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 198 واحدی نمایشگر عدد 78 هزار و 568 واحد بود.
شاخص کل هم وزن نیز با رشد 73 واحدی به عدد 15 هزار و 486 واحد دست یافت. شاخص قیمت وزنی ارزشی اما با افزایش 70 واحدی به عدد 27 هزارو 742واحد رسید و شاخص قیمت هم وزن هم با 59 واحد رشد، عدد 12 هزار و 358 واحد را تجربه کرد.
امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 188 واحدی به رقم 87 هزار و 375 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با 98 واحد افزایش در حالی عدد 54 هزارو 907 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با افزایش 674 واحدی به رقم 171 هزار و 660 واحد رسید.
شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز امروز با کاهش 2 واحدی عدد 826 واحد را تجربه کرد.
به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ امروز بازار سهام شاهد معاملاتی کم حجم و متعادل در اغلب نماد های معاملاتی همسو با اقبال خریداران در گروه پالایشی ها بود.
در این گروه ابلاغیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در عصر گاه دیروز مبنی بر مبنای نرخ ارز برای محاسبه 20 قلم فرآورده فرعی در بورس کالا ابتدا به شکل گیری صف های خرید ناپایدار در گروه پالایشی ها انجامید اما در ادامه به دلیل لزوم اصلاح تکنیکالی قیمت ها و از سویی افزایش عرضه سهام از سوی معامله گران ،صف های خرید دوام چندانی نداشت.
تحلیلگران در این زمنه معتقدند با توجه به موضوع فعالیت شرکت های پالایشی و سهم 80 درصدی تولید 5 فرآورده اصلی هر گونه احتمال برای تغییر فرمول محاسبه نرخ نفت خام مصرفی پالایشگاهها و به تبع آن قیمت فرآورده های اصلی بی معنی بوده و بر این اساس همچنان بر مبنای نرخ های قبلی معاملات صورت خواهد گرفت.
اما برای حمایت از پالایشی ها تغییر مبنای محاسبه نرخ فرآورده های ویژه بر اساس قیمت ارز آزاد می تواند برای شرکت های پالایشی مختلف بسته به حجم در نظر گرفته شده متفاوت باشد.
در این میان پالایش نفت اصفهان با توجه به حجم 35 درصدی فرآورده های فرعی در تولید آن این ابلاغیه می تواند تاثیر با اهمیتی بر سود آوری آن داشته باشد.
در این گروه موضوع سوآپ نفتی در پالایش نفت تبریز دوباره خبر ساز شده است. موضوعی که بر اساس آن قرار است در ازای خرید نفت خام از کشور های همسایه اقدام به فروش نفت دریافتی خود در خلیج فارس کند که این موضوع سود سرشاری را برای این شرکت در بر خواهد داشت.
سیاست شناسایی بازدهی 10 درصدی در بازار سهام در حالی همچنان در دستور کار قرار گرفته که به نظر می رسد دورنمای بورس پس از پایان انتظارات سیاسی روشن تر خواهد بود.
همچنین در گروه بانک ها امروز گروه مالی ملت با تغییر مدیر عامل مواجه شد و با رفتن قدمی ، زال پور بر صندلی این مجموعه مالی و سرمایه گذاری تکیه زد.
بورس تهران پس از شکستن روند نزولی در حال حاضر در مرحله تثبیت قرار دارد که در این مرحله اکثر سهام های بازار با نوسان همراه هستند
از مهمترین اخبار امروز افشای لیست نهایی شرکت های نصب و راه اندازی طرح نصب رایگان صندوق های فروشگاهی براساس ظرفیت تولید می باشد که در این لیست "آکنتور" با مشارکت در یک کنسرسیوم سه نفره در رتبه اول و نماد جنجال بر انگیز "مرقام" در رتبه 12 نسبت به رقیب خود قرار گرفت.
از دیگر اخبار مورد توجه بازار قرارداد خرید ریل ملی میان شرکت ذوب آهن و معاون وزیر راه بود.
بازارهای جهانی اما شاهد افت قیمت نفت به زیر 52 دلار بود. اظهار نظر مقام نفتی عربستان مبنی بر پایان دوران کاهش قیمت نفت امروز برای اغلب معالمه گران مورد توجه قرار گرفت.
در گروه ساختمانی ها اما سیگنال های تکنیکالی باعقث شد تا نوسانگیران فرصت خرید برای شناسایی بازدهی کوتاه مدت مناسب بدانند.
به گزارش اقتصاد آنلاین ، بازار سهام امروز بازاری متعادل و کم حجم بود که به پشتوانه پالایشی ها همچنان به دید نوسانگیری به بازار می نگرد. بازاری که به تک سهم ها در کنار سهم های کوچک و با سهام شناوری پایین بیشتر از شرکت های بزرگ اقبال نشان می دهد.