۰ نفر

هشدار بورس به عواقب سیگنال‌فروشی در فضای مجازی

۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۵۶
کد خبر: 138675
هشدار بورس به عواقب سیگنال‌فروشی در فضای مجازی

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین گفت: بعضی از سایت‌ها یا کانال‌های بورسی راه‌‌اندازی شده در فضای مجازی، دانش آکادمیک ندارند و به دلیل عدم آشنایی با فضا و بازار با سیگنال‌های خرید و فروش خود، تنها مردم را گمراه می‌کنند.

سایت‌ها و کانال‌های غیرمجاز بسیاری با هدف اطلاع‌رسانی و سیگنال‌دهی در رابطه با بازار سرمایه کشور راه‌اندازی شده‌اند تا علاقمندان به سرمایه‌گذاری را از شرایط بازار آگاه کنند و زمان مناسب برای خرید و فروش سهام را به آنها اعلام کنند. این سایت‌ها و کانال‌‌ها با اخذ مبلغی به عنوان حق اشتراک سیگنال‌های خرید و فروش را به بازدیدکنندگان و اعضای خود ارائه می‌کنند و بسیاری از مردم و علاقمندان در این زمینه نیز، به آنها پیوسته‌ و اعتماد کرده‌اند؛ اما آیا این کانال‌ها قابل اطمینان هستند؟ آیا وجود این کانال‌ها برای اطلاع‌رسانی مورد نیاز است؟ اینها سوالاتی است که در این گزارش به آن پاسخ داده شده است.

شاهین چراغی در این باره گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی به مردم و علاقه‌مندان در بورس کشور، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری موظفند، خدماتی به مشتریان خود ارائه دهند تا افراد را از اخبار و شرایط بازار موجود مطلع کنند و جدا از این شرکت‌ها که طبق مقررات کار خود را انجام می‌دهند، راه‌اندازی سایت‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی درست نیست؛ چراکه هرکسی نمی‌تواند یک کانال یا وب‌سایت راه‌اندازی کند و به بازار جهت بدهد، چراکه این نوعی جرم است و به نظر می‌رسد سازمان بورس باید برنامه‌هایی برای مقابله با آنها در نظر داشته باشد. چراکه این مساله در تمام کشورها جرم‌های سنگین دارد و با خاطیان برخورد می‌شود.

رئیس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین گفت: پیگرد این افراد آنچنان امر سختی نیست و سازمان بورس باید با این افراد که کانال‌های غیرمجاز را راه‌اندازی می‌کنند برخورد جدی داشته باشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او ادامه داد: بعضی از این سایت‌ها یا کانال‌ها، دانش آکادمیک هم ندارند و به دلیل عدم آشنایی با فضا و بازار با سیگنال‌های خود، تنها مردم را گمراه می‌کنند.

چراغی معتقد است: از آنجاکه اطلاعات افشانشده‌ و بانک‌های اطلاعاتی وسیعی در این خصوص وجود ندارد و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس کشور می‌‌توانند به اطلاعات موجود دسترسی داشته باشند، علاقه‌مندان در این زمینه باید خودشان تجزیه‌ و تحلیل‌های مورد نیاز در خصوص شرکت‌ها و صنایع مختلف را انجام دهند و بر اساس صورت‌های مالی آنها، اتفاقات و مسائل در خصوص محصولات آنها در دنیا و... بررسی‌های لازم را انجام دهند و اطلاعات کسب کنند. این افراد می‌‌توانند به طور محسوس سیگنال‌ها را از بررسی‌های صورت‌های مالی یا شرایط بازار رصد کنند و برای خرید و فروش تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برای مثال زمانی‌که قیمت‌ها در بازار جهانی بالا می‌رود، پیگیری این قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار به چه صورت خواهد بود پس نیازی به این وب‌سایت‌ها و کانال‌ها وجود ندارد.