۰ نفر

در نشست تخصصی با مدیران ارشد بانک صنعت و معدن:

تاکید کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۰
کد خبر: 306069
تاکید کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن

رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در یک نشست تخصصی با مدیران ارشد بانک صنعت و معدن بر افزایش سرمایه این بانک در راستای شتاب گرفتن توسعه صنعتی کشور تاکید کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : به دلیل پیشرو بودن بانک صنعت و معدن در امر توسعه ، افزایش سرمایه این بانک توسعه ای جهت حمایت بیشتر ار بخش کلیدی صنعت و معدن کشور در سطح کلان امری ضروری و حیاتی است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد : طرح های تولیدی که توسط بانک صنعت و معدن تامین مالی شده اند از موفق ترین طرح ها هستند زیرا این پروژه ها توانسته اند با همکاری مثبت این بانک نظیر اعطای تسهیلات ایجادی و سرمایه در گردش به اهداف خود برسند لذا افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن به صورت جدی مورد توجه این کمیسیون قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد : اگر هدف و انتظار ما نقش پر رنگتر بانک صنعت و معدن در تامین مالی طرحهای صنعتی است ناچار به افزایش سرمایه این بانک هستیم.

فریدون احمدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با تقدیر و تشکر از بانک صنعت و معدن گفت : لازم است نگاه ویژه ای به بانک های توسعه ای داشته باشیم و سرمایه این بانک ها به ویژه بانک صنعت و معدن را افزایش دهیم تا این بانک بتواند مشکلات سرمایه در گردش صنایع مهمی مثل فولاد را حل کند و قفل رکود به تدریج شکسته شود و مطالبات معوق بانک ها نیز به مرور وصول شود.

وی گفت: توجه کنیم که بانک توسعه ای کویت ۱۴ میلیارد دلار سرمایه دارد در حالی که سرمایه بانک صنعت و معدن ایران رقمی است که اصلا نه قابل گفتن و نه قابل توضیح هست.

این نماینده مجلس افزود : متاسفانه شرایط اقتصاد کشور به گونه ای است که از یک سو بانک ها به دلیل مطالبات معوق، دچار مشکل اند، بسیار محتاطانه عمل می کنند و از سوی دیگر بیشتر صنایع و کارخانجات ما نیازمند سرمایه در گردش هستند که اگر سرمایه بانک صنعت و معدن افزایش یابد بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی حل خواهد شد.

رضا علیزاده نایب رییس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت : این بانک مستقیما با صنعتگران کشور ارتباط دارد و در نتیجه با افزایش سرمایه قادر خواهد بود تاثیر بسزایی در توسعه صنایع کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: هر اقدامی که در جهت افزایش توان تولید داخلی و رونق اقتصادی کشور صورت گیرد یک گام در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

علیزاده با اشاره به طرح رونق تولید بیان داشت: این طرح به واحد های صنعتی که دچار مشکل مالی بودند کمک زیادی کرده و مانع تعطیلی آنها و از دست رفتن تعداد زیادی شغل شده است، از این رو می توان گفت که قدم موثری در جهت اقتصاد مقاومتی بوده است.

حمید گرمابی عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات ارزنده بانک صنعت و معدن بر افزایش سرمایه این بانک تاکید کرد و گفت: جایگاه بانک صنعت و معدن هم در داخل و هم در بخش بین المللی جایگاه بسیار مثبت و خوبی است و اگر از این بانک حمایت شود قطعا نتایج آن در توسعه صنعتی کشور به خوبی خود را نشان خواهد داد.

وی افزود: بانک صنعت و معدن حضور پررنگ و مثبتی در رونق تولید دارد اما انتظار ما بیشتر است چرا که این بانک از خانواده صنعت و معدن کشور است.

علی اسدی کرم نماینده مردم کرمان گفت : استان کرمان دارای استعداد معدنی بالاست و حمایت بانک صنعت و معدن می تواند این قابلیت ها را فعال ساخته و موجب توسعه بیشتر استان شود.

وی گفت : افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن می تواند موجب شود که توسعه صنعتی در کشورمان با سرعت بیشتری گسترش یابد.

محمد عزیزی نماینده زنجان نیز با بیان این که بانک صنعت و معدن با برخورداری از توان کارشناسی بالا تاثیرات چشمگیری در استان های مختلف کشور داشته است ضرورت افزایش سرمایه این بانک را مورد تاکید قرار داد.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با تاکید بر افزایش سرمایه این بانک اضافه کرد : این بانک توانسته وضعیت صنعت و معدن کشور را متحول کند و علاوه بر اعطای تسهیلات، به عنوان یک مشاور در کنار تولیدکنندگان و صنعتگران حضور موثری داشته باشد و در شرایطی که واحدهای تولیدی ما به شدت به همکاری و همراهی بانک ها نیاز دارند، این بانک بیشترین حمایت و پشتیبانی را از این واحدها داشته است.

وی درخصوص تاثیر عملکرد بانک صنعت و معدن در حوزه تولید گفت: این بانک در سراسر کشور فعالیت های توسعه ای زیرساخت های کشور را انجام می دهد که این اقدام تاثیر بسیار مثبتی را بر تولید کشور می گذارد.

وی افزود: بانکهای تخصصی می بایست در حوزه تخصصشان فعالیت کنند به عنوان مثال بانک کشاورزی به حمایت از بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن بپردازد و بانک صنعت و معدن که یک بانک توسعه ای و تخصصی در حوزه ی صنایع و معادن کشور می باشد، از طریق تسهیلگری حرفه ای در ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره ای به طرح های بزرگ زیر ساختی کشور و ایجاد و توسعه صنایع کوچک، متوسط و بزرگ بپردازد.

قاضی پور خاطرنشان کرد: فعالیت بانک صنعت و معدن ارتباط مستقیمی با تولید دارد و تولید یعنی اشتغال، توسعه اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، که این اتفاق موجب پیشرفت کشور در عرصه های مختلف اقتصادی و بین المللی و بانکی می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: ماموریت بانک صنعت و معدن تخصیص منابع مالی در راستای تحقق توسعه پایدار صنعتی در کشور است که خوشبختانه عملکرد این بانک در چند سال گذشته نشان می دهد که این ماموریت به خوبی انجام گرفته است.

رمضانعلی سبحانی فرنماینده سبزوار نیز اظهار کرد : براساس توضیحات مدیران این بانک، میزان 17 میلیارد یورو تسهیلات در پروژه های 7 طرح فولادی ، پتروشیمی ها ، نیروگاه ها و راه آهن اعطا نموده و یا گشایش اعتبار بوده که عمده طرح بزرگ و زیرساختی کشور را در برمی گیرد.

وی اظهار داشت : در این نشست بمنظور توجه بیشتر به بخش صنعت و تولید نظر اعضاء کمیسیون برآن بود که شیوه های افزایش سرمایه را باتوجه به اینکه بانک مذکور از جمله بانک های توسعه ای و تخصصی می باشد، بایستی در دستور کار قرار گیرد و به مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال 98 ارائه شود تا بانک از این طریق تسهیلات و گشایش اعتبار بیشتر را برای بخش صنعت و تولید فراهم نماید. بانک صنعت و معدن با نگاه کارشناسانه توانسته است بسیاری از پروژه هایی را که در طول چندسال اخیر راکد مانده بودند ، وارد فاز تولید کند که این اقدام بسیار مهم و درخور تحسین است.

وی ابراز امیدواری کرد که اعضای کمیسیون صنایع و معادن، افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن را به جد مورد پیگیری قرار می دهند .

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت : بر اساس توضیحات مدیران این بانک، میزان تسهیلات ارزی و ریالی ارائه شده به تولیدکنندگان و صنعتگران در سطح مناسب و قابل قبولی بوده است بنابراین کمیسیون برای افزایش سرمایه این بانک تخصصی کارآمد به جد اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

ولی ملکی عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن نیز گفت: گزارش عملکرد بانک صنعت ‌و معدن درباره اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار رضایت بخش بود.

نماینده مردم مشکین شهر تصریح کرد: ما اعتقاد داریم سرمایه ثبتی بانک و صنعت و معدن و سپرده های دریافتی آن نسبت به بانک های دولتی دیگر بایستی افزایش یابد.

وی ادامه داد: 99.8 درصد وام‌های اعطایی این بانک تسهیلات به بخش خصوصی بوده، یعنی صنایعی همچون فولادی، پتروشیمی، غذایی، معدنی، ‌آشامیدنی، دانش‌بنیان و ... که در حقیقت خوشبختانه علی‌رغم محدودیت‌ سرمایه، ارائه تسهیلات موفقیت‌‌آمیز بوده است.

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس نقش بانک صنعت و معدن در توسعه اشتغال و حمایت از تولید را مثبت ارزیابی کرد و گفت : سرمایه بانک باید افزایش یابد چرا که آثار و نتایج این سرمایه می تواند به خوبی خود را در رونق تولید و ایجاد اشتغال نشان دهد.

سیدجواد حسینی کیا نماینده کرمانشاه با اشاره به درخواست نمایندگان حاضر درجلسه بر لزوم سرمایه گذاری بانک صنعت و معدن در مناطق محروم و دورافتاده تاکید کرد و افزود :‌ با توجه به گزارش مدیران این بانک درباره میزان تسهیلات پرداخت شده بانک تا دو برابر سرمایه خود این اقدام در خور تحسینی است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه بانک صنعت و معدن نیازمند ارتقاء است و باید کمیسیون کمک های لازم را در این راستا داشته باشد، گفت : بانک صنعت و معدن یک بانک توسعه ای است و سرمایه آن تنها باید از منابع دولتی تامین شود، مقرر شد با اتخاذ تدابیری در لایحه بودجه سال آینده سرمایه و اعتبار این بانک ارتقاء یابد.

وی گفت : بانک صنعت و معدن دو برابر سرمایه خود در حوزه صنایع خدمات ارائه کرده و در مقایسه با سایر بانک ها عملکرد بهتر و مثبت تری داشته است.

حسین مهری مدیر عامل بانک صنعت و معدن نیز در ابتدای این نشست گفت : نسبت کفایت سرمایه بانک 7/3 درصد است در حالیکه در بانک های توسعه ای این شاخص باید در حدود 18درصد باشد به همین دلیل لزوم افزایش سرمایه بانک مطرح می شود.

وی از جمله نکات قابل تامل دیگر را افزایش انطباق زمانی منابع و مصارف و به تبع آن کاهش ریسک نقدینگی ، افزایش تمایل و توانایی مشتریان به بازپرداخت اقساط تسهیلات ارزی ، کاهش ریسک ناشی از حجم بالای تسهیلات ارزی با توجه به نوسانات نرخ ارز و تعیین تکلیف نرخ ارز برای تسویه تعهدات ارزی مشتریان دانست. لازم است سرمایه بانک در مدت 3 سال به میزان 5 برابر افزایش یابد و همچنین راهکارهایی برای افزایش درآمد و نقدینگی بانک ارائه شد و پیشنهاد شد دوره بازپرداخت تسهیلات ارزی از 8 سال به 14 سال افزایش یابد.

در این جلسه عباس معمارنژاد عضو هیات مدیره گزارشی از عملکرد بانک ، دستاوردها و وجه تمایز بانک های توسعه ای و تجاری، برنامه ها و چالش های بانک ارائه کرد.

وی گفت : بانک ما یک بانک توسعه ای است و این نوع بانک ها با بانک های تجاری تفاوت ماهوی دارند زیرا به دلیل تسهیلات میان مدت و بلند مدت با ریسک بالایی مواجه اند . وی در خصوص عملکرد بانک صنعت و معدن گفت : این بانک 6/0 درصد پرسنل بانک ها و 4/0 درصد شعب و 8/0 درصد سپرده های مردم را داراست اما 4درصد تسهیلات کل کشور را پرداخت کرده است یعنی پنج برابر سپرده ها تسهیلات پرداخت شده است. در 6 ماهه اول امسال 4هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده ایم و 17میلیارد یورو تسهیلات ارزی داشته ایم . از جمله طرح های تامین مالی شده توسط این بانک می توان به 7 طرح فولادی، راه آهن تهران مشهد ، نیروگاه لامرد ، پتروشیمی مسجد سلیمان ، سیمان نیریز و کاغذ سبز خوزستان اشاره کرد . این عضو هیات مدیره بانک افزود : اولین بانکی بوده ایم که 59 درصد سهامی که داشته ایم در بهمن ماه سال گذشته واگذار کرده ایم .

گفتنی است اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اقدامات و پیشنهادات اعضای هیات مدیره بانک در خصوص افزایش استقبال کرده و بار دیگر بر لزوم افزایش ارتباط و همکاری بانک و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کردند.