۰ نفر

رقابت پذیری بیشتر بانک‌ها با ادغام؛

بانک‌های نظامی در بانک‌های دولتی ادغام می‌شوند/ موسسه مالی غیرمجاز موثر به صورت فعال نداریم

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 287224
بانک‌های نظامی در بانک‌های دولتی ادغام می‌شوند/  موسسه مالی غیرمجاز موثر به صورت فعال نداریم

معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به اینکه آخرین برنامه بانک مرکزی این بوده که بانک های نظامی را در بانک های دولتی ادغام کنیم، گفت: این اقدام موجب رقابت پذیری بیشتر می شود.

 فرشاد حیدری صبح امروز دوشنبه در کارگروهی با حضور مدیران بانک های لرستان با اشاره به اینکه تامین مالی کشور بانک محور است و بهترین سیاست در این شرایط بهبود فضای کسب و کار است، اظهار داشت: در سنوات گذشته آنچه موجب اخلال در نظام بانکی می شد عدم فرمان پذیری بانک ها بود که بخشنامه ها را اجرا نمی کردند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بنکر، وی با بیان اینکه دلیل این امر هم وجود پارازیت های در بازار پول بود، یکی از مخرب ترین پارازیت های بازار پول وجود موسسات مالی غیرمجاز در کشور بود، تصریح کرد: این موسسات غیرمجاز مولد دهه ۶۰ و ۷۰ بودند که در دهه های ۸۰ و ۹۰ گسترش یافتند.

معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به ورود بانک مرکزی و توجه جدی دولت برای برچیده شدن موسسات مالی غیرمجاز گفت: امروز در کشور موسسه مالی غیرمجاز موثر به صورت فعال نداریم؛  فقط تعدادی تعاونی هستند که تا پایان تابستان به طور کامل ساماندهی خواهند شد.

حیدری با بیان اینکه یکی از سیاست های ما این بوده که آرام آرام سود بانکی تابعی از بازدهی بخش اقتصادی باشد، تصریح کرد: منابع متعلق به مردم است و برآورد می شود که درصد بالایی از خانوار ها درآمد غیرکارمزدی دارند.

وی خاطرنشان کرد: عده ای در حوزه تولید و خدمات کار می کنند ولی درآمد عده ای دیگر غیرکارمزدی بوده و از طریق سود سهام عدالت، اجاره خانه و ... درآمد کسب می کنند و شغلی ندارند.

معاون نظارت بانک مرکزی یادآور شد: تعداد این افراد بیش از کسانی است که از طریق کارمزدی ارتزاق می کنند.

حیدری با تاکید بر اینکه نرخ سود شبکه بانکی نباید به گونه ای باشد که به یک باره برای حمایت از مصرف کننده تسهیلات برای طیف وسیعی از کشور چالش ایجاد شود و این اقدامات باید به تدریج صورت گیرد، افزود: نظام بانکی باید اصلاح شود؛ با اصلاح نظام بانکی هزینه های سربار بانک ها کاهش می یابد و موجب افزایش بهره وری می شود.

وی با اشاره به اینکه آخرین برنامه بانک مرکزی این بوده که بانک های نظامی و وابسته به نیروهای مسلح را در بانک های دولتی ادغام کنیم، اظهار داشت: این اقدام موجب رقابت پذیری بیشتر می شود.