۰ نفر

رییس کل بانک مرکزى:

مشکلی در تامین ارز کالاهاى اساسى نیست/ حجم بالاى نقدینگى براى اقتصاد خطرآفرین شده است

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۶
کد خبر: 279531
مشکلی در تامین ارز کالاهاى اساسى نیست/ حجم بالاى نقدینگى براى اقتصاد خطرآفرین شده است

رییس کل بانک مرکزى با تاکید بر این که در سال جارى مشکل تامین ارز کالاهاى اساسى را نخواهیم داشت، اظهار کرد: به طور حتم به کالاهاى غیر ضرورى ارز نمی‌دهیم.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ ولى اله سیف در بیست و هشتمین همایش پژوهشکده پولى و بانکى در خصوص اقدامات بانک مرکزى در سال ٩٦ تصریح کرد: تولید ناخالص داخلى در سال گذشته نسبت به سال ٩٥ رشد ٣.٧ درصدى را نشان مى‌دهد. همچنین تولید ناخالص داخلى در بخش کشاورزى و صنایع بدون احتساب درآمد نفتى ٤.٧ درصد بوده است.

وى افزود: ارزش افزوده بخش ساختمان در سال گذشته رشد ١.٢ درصدى و ارزش افزوده بخش صنعت رشد ٥.٣ درصدى داشته و همچنین شاخص تولید کارگاه‌هاى صنعتى نیز با داشتن ٧٠ درصد از سهم ارزش افزوده رشد ٥.٥ درصدى کرده است.

سیف اضافه کرد: در بخش مسکن نیز بانک مرکزى اقداماتى از جمله افزایش میزان تسهیلات، کمک به خانه اولى‌ها، کاهش نرخ سود تسهیلات و کمک مالى به بانک مسکن انجام داده است.

او درباره اقدامات بانک مرکزى درخصوص محصولات کشاورزى بیان کرد: پیگیرى اهداف حمایتى دولت براى خرید تضمینى محصولات کشاورزى از دیگر اقدامات بانک مرکزى است.

رییس کل بانک مرکزى درباره سایر اقدامات خود در سال گذشته گفت: بانک مرکزى اقدامات مختلف دیگرى مثل تامین نظام بین بانکى، بازنگرى نرخ سود، ساماندهى بازارهاى غیر متشکل پولى و انتقال معاملات ثانویه سهام دولت در کاهش هزینه‌ها در سال ٩٦ انجام داده است.

او ادامه داد: سال گذشته شاهد کاهش سود واقعى بانک‌ها بودیم و در سال جارى نیز بانک مرکزى متناسب با شرایط، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

سیف با اشاره به التهابات بازار ارز خاطرنشان کرد: از اواخر سال گذشته تا ابتداى سال ٩٧ شاهد التهاب بازارهاى طلا و سکه بودیم که این ریشه در انتظارات شکل گرفته براى روابط مالى بین المللى جست و جو کرد.

او درباره مهم ترین اقدامات بانک مرکزى اظهار کرد: در این زمینه مدیریت تقاضا و پاسخگویى به نیازهاى واقعى براى ارز، اصلاح ارز تخصیصى، راه اندازى سامانه نیما، تدوین مقررات مربوط به چگونگى ارز صادراتى و ساماندهى فعالیت صرافى‌ها، از دیگر فعالیت‌هاى بانک مرکزى بوده است.

وى درباره عملکرد سامانه نیما افزود: با راه اندازى سامانه نیما ارز حاصل از صادرات غیر نفتى به واردکنندگان واقعى تعلق مى‌گیرد که این براى جلوگیرى از قاچاق ارز و حدف واسطه‌ها اقدام موثرى بوده است.

وى با بیان این که با توجه به ذخایر ارزى و تراز تجارى، نگرانى براى تامین ارز وجود ندارد گفت:  قادر هستیم به کالاهاى اساسى به میزان نیاز ارز تخصیص دهیم و مطمئنا ارز در سال جارى به کالاهایى که ضرورت ندارد نمى دهیم.

سیف همچنین درباره اقدامات بانک مرکزى در زمینه کنترل بازار طلا و سکه بیان کرد: بانک مرکزى با طرح  پیش فروش سکه در سر رسیدهاى مختلف حدود ٧ میلیون و ٦٠٠ هزار سکه پیش فروش کرد همچنین سیاست گواهى اوراق سپرده سکه نیز در سال جارى براى هموار سازى عرضه سکه و ثبات بازار در پیش گرفته شده است.

سیف ادامه داد: نگه دارى سکه در قالب اوراق، امکان نقد شوندگى سریع و افزایش امنیت را در پى خواهد داشت.

رییس کل بانک مرکزى با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تحریم تصریح کرد: بانک مرکزى سعى مى‌کند با همکارى دیگر طرفین باقى مانده در برجام، در زمینه تقویت مالى و نظام بانکى اقدامات موثرى انجام دهد که البته این مستلزم بازنگرى در قوانین بانکى و اصلاح ساختارهاى شبکه بانکى است.

وى درباره موسسات غیر مجاز افزود: در زمینه موسسات غیر مجاز نیز با اقداماتى که بانک مرکزى انجام داد، هیچ موسسه غیر مجاز فعال در کشور نداریم.

سیف اضافه کرد: از اقدامات سال جارى از بین بردن شکاف موجود بین استانداردهاى بانک‌هاى ایران و بانک‌هاى بین المللى و بهبود مولفه‌هاى واسطه گرى بانک‌ها در زمینه جلوگیرى از پولشویى است.

او همچنین با اشاره به حجم بالاى نقدینگى گفت: در زمینه کاهش پایه پولى کشور اگرچه بانک مرکزى اقدامات بسیارى انجام داده اما همچنان حجم بالاى نقدینگى منجر به افزایش پایه پولى و مشکلات بانکى شده است.

سیف ادامه داد: افزایش نقدینگى خطر جدى براى نرخ تورم و ثبات مالى ایجاد کرده که باید در این زمینه اقدامات موثرى انجام گیرد.

رییس کل بانک مرکزى درباره به روز رسانى قوانین بانکى توضیح داد: دستگاه‌هاى اجرایى نیز باید همگام با بانک مرکزى در این زمینه همکارى کنند.

سیف در پایان تاکید کرد: رسانه‌ها در شرایط کنونى باید سعى در انتشار اخبار درست داشته باشند و براى حفظ انسجام ملى و خنثى کردن کارشکنى دولت‌هاى استکبارى به دولت کمک کنند.