۰ نفر

کاهش آمار سفته و برات واخواستی در یک دهه گذشته

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۹
کد خبر: 277785
کاهش آمار سفته و برات واخواستی در یک دهه گذشته

تعداد سفته و برات واخواست شده در یک دهه گذشته روند کاهشی داشته به طوری‌که از ۵۳ هزار و ۴۰۰ برگ در سال ۱۳۸۷ به ۸ هزار و ۹۰۰ برگ در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، چک، سفته و برات سه سند مهم بانکی است که کاربرد زیادی در تبادلات مالی بین افراد دارد. البته در سال‌های اخیر استفاده از برات و سفته در معاملات کاهش یافته و نقش چک در این میان پررنگ‌تر شده است. بنا بر آمار بانک مرکزی بالغ بر ۱۷.۳ میلیارد ریال سفته و برات در فروردین ماه ۱۳۹۷ در شهر تهران فروخته شده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶۷.۸ درصد و ۸.۱ درصد کاهش یافته است. همچنین طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در فروردین ماه ۱۳۹۷ معادل ۳۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۶۱.۷ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شده است.

در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۴۳.۲ و ۳۳.۴ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۵۴.۷ درصد و ۸۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۹.۱ درصد و ۵۰.۷ درصد کاهش داشته است.  شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده نیز در فروردین ماه ۱۳۹۷ به عدد ۷۷.۵ رسید. این در حالی است که عدد شاخص مذکور در فروردین ماه ۱۳۹۶ معادل ۱۱۱.۲ بوده است.