۰ نفر

خروج ارز همراه مسافر نصف شد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 271175
خروج ارز همراه مسافر نصف شد

در تازه‌ترین تغییرات اعمال شده در ضوابط ورود و خروج ارز مسافری مجموع خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر تا سقف ۵۰۰۰ یورو تعیین می‌شود. این رقم نسبت به ۱۰ هزار یوروی قابل خروج قبلی نصف شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بانک مرکزی در جریان تغییراتی که در سیاست‌های ارزی خود در فروردین ماه امسال اعمال کرده است، شرایط تازه‌ای برای ارز مسافری ایجاد کرد. از تغییراتی در میزان ارز اختصاص یافته به مسافران تا حجمی که آنها می‌توانند از کشور خارج کنند.

در سال گذشته بود که با اصلاح دستورالعمل اجرایی "ضوابط ناظر بر ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر"، مبلغ قابل حمل برای خروج از کشور تعریف شد به طوری که در راستای اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اعلام شد که سقف خروجی و ورودی ارز ۱۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها است و بیش از این مبلغ ممنوع بوده و پولشویی محسوب می‌شود.

اما در تازه‌ترین بازنگری که در روابط ورود و خروج ارز مسافری انجام شده، مبلغ قابل حمل تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و بر این اساس خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی نام همراه مسافر مجموعا تا سقف۵۰۰۰  یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای هوایی و تا سقف مبلغ ۲۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی مجاز است.

این در حالی است که خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام مازاد بر۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای مرزهای هوایی و مبلغ ۲۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای مرزهای زمینی، ریلی و دریایی توسط هر مسافر به خارج از کشور، منوط به اظهار آن در زمان ورود  و مشروط به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری صادره از سوی باجه بانک ملی ایران و تا سقف مبلغ مندرج در رسید  در مبادی خروجی به گمرک خواهد بود.

همچنین بر اساس ضوابط جدید، ورود ارز به صورت اسکناس به کشور مجاز بوده و برای مبالغ تا۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها الزامی به اظهار آن به گمرک وجود ندارد. در صورت ورود ارز به صورت اسکناس بیش از این مبلغ، بانکها مجاز به پذیرش آن به صورت سپرده بوده و در صورت درخواست سپرده‌گذار، عین آن به همراه سود مربوطه به صورت ارزی به وی پرداخت خواهد شد.

در کنار تغییراتی که در ضوابط ورود و خروج ارز همراه مسافر اعمال شده است از چندی پیش و در جریان سیاست تک نرخی شدن ارز، یکی از سیاست‌های اجرایی شده به تغییر در حجم ارز اختصاص یافته به مسافران بر می‌گردد به طوری که ارز مسافرتی برای یکبار سفر در سال تا حدود ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم‌مرز و مشترک‌المنافع به غیر از عراق نیز ۵۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر ارزها است.

تا پیش از سیاست دولت برای تک نرخی شدن ارز و اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار، هر چند که تخصیص ارز مبادله‌ای به مسافر متوقف شده بود، ولی می‌توانستند با ارائه پاسپورت، کارت ملی و بلیت به صرافی بانک‌ها تا سقف ۵۰۰۰ دلار ارز دریافت کنند نرخ آن تفاوت چندانی با بازار نداشت و حدود ۱۵ تا ۲۰ تومان روی هر دلار ارزان‌تر عرضه می‌شد.