۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان ارائه گزارش واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها:

گزارش مشخصی درباره واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها ارائه نشده است/ صحت آمار توسط مجلس بررسی شود

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۱۵
کد خبر: 266541
گزارش مشخصی درباره واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها ارائه نشده است/ صحت آمار توسط مجلس بررسی شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان ارائه گزارش واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها تاکید کرد که گزارش مشخصی درباره واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها از سوی بانک مرکزی ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پورابراهیمی در جریان بررسی گزارش وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درباره مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید یعنی واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها گفت: بانک مرکزی هیچ همکاری مشخصی با کمیسیون اقتصادی ندارد و چندین جلسه دراین باره تشکیل شده که ولی الله سیف و معاون ارزی وی علی رغم اینکه به جلسه دعوت شده بودند، در نشست کمیسیون اقتصادی حضور نیافتند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه هیچ گزارش مشخصی درباره واگذاری بنگاه‌های اقتصادی از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به مجلس ارائه نشده است، اظهار داشت: صحت اعداد و ارقامی که جدیداً از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره بنگاه داری بانک‌ها ارائه می شود، نیازمند بررسی در مجلس است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه واگذاری بخشی از بنگاه‌ها و شرکت‌ها که عملیات غیربانکی انجام می‌دهند، از وظایف بانک مرکزی بوده است، عنوان کرد: یکی از تکالیف بانک مرکزی این بوده که عملیات بانکی و غیربانکی را درحوزه فعالیت بانک‌ها مشخص کند، چرا که هیچ آیین نامه ای در این زمینه وجود ندارد.

پور ابراهیمی با بیان اینکه براساس گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی اطلاعات 15 بانک و موسسه حسابرسی و تایید شده است، گفت: براساس گزارش بانک مرکزی اطلاعات 18 بانک و موسسه که حسابرسی آنها انجام شده، تایید نشده است در حالی که براساس قانون مصوب شده ظرف مدت 3 سال مازاد دارایی‌های بانک‌ها واگذار شود.

نماینده راور و کرمان در مجلس در ادامه افزود: در شرایط کنونی که صحت و سقم گزارش‌ها و اطلاعات 18 بانک تایید نشده، چگونه می توان درباره واگذاری‌ها اقدامی انجام داد، لذا بانک مرکزی در این باره کوتاهی کرده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه واگذاری‌های بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها که بخشی مرتبط با دولت بوده، باید با رعایت اصل 44 قانون اساسی صورت می گرفته است، اظهار داشت: هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی واگذاری این بنگاه‌ها وجود ندارد و کمتر از 40 درصد اطلاعات ارائه شده درباره حسابرسی‌ها مورد تایید است.

پورابراهیمی در عین حال تاکید کرد که سازمان امور مالیاتی نیز باید گزارشی درباره اخذ مالیات از بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها، ارائه دهد.

وی در ادامه افزود: از زمانی که نرخ مالیات از بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها 28 درصد اعلام شده آیا از سوی سازمان امور مالیاتی مبلغ از آنها اخذ شده است، چرا که مقرر شده بابت هر سال تاخیر عددی به مالیات بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها افزوده شود تا تشویق شوند به جای بنگاه داری به مسائل پولی و مالی بپردازند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هیچ نظارتی بر اقدامات بانک مرکزی درباره  آیین نامه‌هایی که درباره واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها تهیه شده، انجام نشده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال گفت: باید این فرصت داده شود که یک گزارش جمع بندی توسط کمیسیون اقتصادی ظرف یک ماه آینده تهیه شود تا گزارشی درباره این موضوع مهم یعنی نحوه واگذاری بنگاه‌های اقصادی انک‌ها و میزان آن به نمایندگان ارائه شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها موضوع افزایش سرمایه‌ها است، تصریح کرد: گفته شده که 15 هزار میلیارد تومان واگذاری وجود داشته که این رقم باید به حساب افزایش سرمایه برود اما گزارشی درباره افزایش سرمایه وجود ندارد.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به سخنان پور ابراهیمی گفت: رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان مربوطه باید جهت توضیحات لازم زمانی که کمیسیون اقتصادی از آنها دعوت به عمل می آورد، در کمیسیون حضور یابند.

لاریجانی در عین حال تاکید کرد که بانک مرکزی باید گزارش دهد که در چه بخشی افزایش سرمایه داشته است.