۰ نفر

سپرده‌گذاران موسسات‌مالی غیرمجاز تا پایان بهمن تسویه می‌شوند

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۵۰
کد خبر: 246950
سپرده‌گذاران موسسات‌مالی غیرمجاز تا پایان بهمن تسویه می‌شوند

تسویه حساب با سپرده گذاران موسسات غیرمجاز تا پایان بهمن ماه جاری، جدیدترین خبری است که درباره آخرین وضعیت این موسسات از سوی معاون نظارتی بانک مرکزی رسانه ای شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، فرشاد حیدری که در چند سال اخیر مسئولیت اصلی پیگیری ساماندهی موسسات غیرمجاز را بر عهده داشته و به همین سبب در کانون نقدها، تخریب ها و حتی تهدیدها علیه بانک مرکزی بویژه از سوی کسانی که منافع کلان آنها به خطر افتاده است، رو به رو بود، این موضوع را شامگاه دوشنبه (دوم بهمن) در جلسه مشترک مسئولان اقتصادی دولت و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است.

شامگاه دیروز نیز حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در گفت و گویی تلویزیونی با اشاره به پرداخت 11هزار و 500 میلیارد تومان خط اعتباری از سوی بانک مرکزی برای تعیین تکلیف سپرده گذاران، تاکید کرده بود که قوای سه گانه همه تلاش خود را برای حل مشکل سپرده گذاران به کار بسته اند اما باید دانست که این پول ها از جیب مردم داده می شود.

حیدری در جمع نمایندگان مجلس از برنامه بانک مرکزی برای بستن پرونده غیرمجازها تا پایان بهمن ماه خبر داده و آنگونه که صدا و سیما از وی نقل کرده، تا پایان همین هفته اطلاعیه بانک مرکزی در این خصوص صادر می شود.

وی همچنین آخرین آمارها را از تعیین تکلیف حساب های چند تعاونی منحله که بیشترین سپرده گذار را داشته اند، داده و گفته است: درباره تعاونی منحله ثامن الحجج تاکنون تسویه حساب با سپرده گذاران تا سقف 300 میلیون تومان عملیاتی شده و بقیه هم تا دهه فجر پرداخت می شود.

همچنین برای سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان، تاکنون تا سقف 200 میلیون تومان به سپرده گذاران پرداخت انجام شده است و البته از شهریور 94 به بعد که این تعاونی به طور رسمی منحل شده، سودی به سپرده گذاران تعلق نمی گیرد.

به گفته عضو هیات عامل بانک مرکزی، در تعاونی های منحل شده افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان هم با سپرده گذاران تا صد میلیون تومان تسویه شده و به سپرده گذاران بالای صد میلیون تومان نیز تا همین رقم پرداخت شده است؛ بقیه سپرده گذاران این تعاونی کمتر از 2 درصد سپرده گذاران را تشکیل می دهند که در برنامه تسویه نهایی قرار دارند.

حیدری در خصوص تعاونی بدر توس نیز گفت: این موسسه هزار میلیارد تومان به مردم بدهکار است در حالیکه تنها 17 میلیارد تومان دارایی مکشوف دارد از این رو بانک مرکزی برای تسویه با سپرده گذران آن، 56 میلیارد تومان اختصاص داده است.

به گفته معاون نظارت بانک مرکزی، درباره این تعاونی 61 فقره سند در استان خراسان توسط قوه قضاییه شناسایی شده است و اگر معاون اول قوه قضاییه آن را قطعی اعلام کند، عملیات پرداخت به سپرده گذاران این موسسه هم آغاز می شود اما دامنه تخلفات در این موسسه بسیار گسترده بوده و 700 میلیارد تومان سپرده جعلی و موهوم در این موسسه شناسایی شده یا بخشی از آن در بیرون فروخته شده اما در موسسه ثبت نشده است.

حیدری در این نشست گریزی هم به نوسانات ارزی در هفته های اخیر زد و گفت: برخی اظهارات غیر کارشناسی از جمله اینکه قرار هست از سپرده های بانکی مردم مالیات گرفته شود، موجب ترس مردم می شود و عده ای، نگران شده و پول خود را از بانک خارج کرده و به دنبال خرید دلار می روند.

وی افزود: در همین موضوع موسسات مالی و اعتباری، 21 هزار و 500 میلیارد تومان پول تازه به اقتصاد تزریق شد که بخشی از آن به سمت بازار ارز و دلار رفت و موجب افزایش تقاضا شد در حالی که عرضه محدود بود.