۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد؛

ضرورت استعلام از بانک مرکزی قبل از سپرده‌گذاری/ اطلاعات مالی اشخاص از محرمانگی لازم برخوردار است

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۵۷
کد خبر: 243797
ضرورت استعلام از بانک مرکزی قبل از سپرده‌گذاری/ اطلاعات مالی اشخاص از محرمانگی لازم برخوردار است

رییس کل بانک مرکزی گفت: مردم قبل از سپرده گذاری نام موسسات و بانک‌های مجاز را از پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی استعلام کنند و نسبت به داشتن مجوز آن مطمئن شوند.

ولی الله سیف در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درجمع خبرنگاران افزود: بانک مرکزی با نظارتی که اعمال می کنند دامنه ریسک ها را در این باره به صورت موثری کاهش خواهد داد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی گفت: در حوزه موسسات مالی و اعتبار غیر مجاز، بانک مرکزی وظیفه اش را انجام داده و می دهد اما باید انذار و توجه دهیم که ریسک سرمایه گذاری در این حوزه باید مورد محاسبه قرار گیرد و سرمایه گذار این موسسات باید تبعاتش را بپذیرد.

سیف افزود: موسسه هایی که هیچ نام و نشانی ندارند و وعده های خوبی می دهدکه نمی تواند محقق شود این موسسه و این وعده ها نباید مبنای تصمیم گیری سرمایه گذارانی باشد که قدرت پذیرفتن ریسک های بالا را ندارند.

وی گفت: در مکاتباتی که بانک مرکزی با نیروی انتظامی، استانداران و وزارت کشور انجام داده تاکیده شده فعالیت هر یک از این موسسات باید با حساسیت کامل مورد دقت قرارگیرد تا بدون مجوز، هیچ فعالیتی شروع نشود و البته مردم هم باید وسواس و حساسیت های لازم را در این باره داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات مالی حساب های بانکی باید به منظور شفافیت مالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد افزود: البته به این وضعیت باز و کامل که اشاره می کنید نیست، حدود و ثغوری دارد زیرا اطلاعات مالی اشخاص از محرمانگی لازم برخوردار است اما در حالت های خاصی اجازه دسترسی به اطلاعات را به صورت تجمیعی می دهیم زیرا این مصوب قانون است و هم اکنون نیز بر همین اساس عمل می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: علاوه بر این بر روی بحث شفافیت در بانک ها تاکید جدی وجود دارد و موضوعاتی که سال گذشته از بالا بردن دقت و تهیه سپرده های مالی همچنین حفظ و حراست از سپرده سپرده گذاران انجام دادیم همچنان روی اصول خود پیش می رود.

سیف افزود: هرگونه سوء استفاده از یک جواز قانونی ممکن است تبعات ناگواری داشته باشد از این رو هر چیزی باید در جای خود مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بیت کوین را به هموطنان توصیه نمی کنم زیرا واقعا سرمایه گذاری پرریسکی است.

ولی اله سیف در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند درباره بیت کوین تضمینی بدهد افزود: بانک مرکزی درباره این موضوع دارد به صورت عمیق کار می کند که در آینده اظهار نظرهای صریح تری ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به بالا بودن ریسک بیت کوین گفت: توصیه ما این است هر کسی با توجه به منابع سرمایه گذاری خود، سرمایه گذاری های امن تر موجود با بازدهی مناسب را انجام دهد زیرا ریسک های غیر منطقی به هیچ وجه مصلحت نیست.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مردم تجربیات مختلفی در زمینه های متفاوت دارند به طور نمونه سپرده گذرای در موسسات غیر مجاز بود که در آن درصدهای سود بالا وعده داده می شد اما نتوانست ادامه یابد و منابع مردم در معرض خطر قرار می گرفت.

سیف افزود: مطالبات مردم از موسسات غیر مجاز را پیگیری می کنیم البته تصمیماتی که هیئت سه نفره از نمایندگان سه قوه گرفتند مشکلاتی را حل کرد ضمن اینکه در آینده هم در همکاری با قوه قضاییه، دارایی های موجود را به سرعت شناسایی می کنیم تا دو درصد باقیمانده هم تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه هیچ کس در دنیا بیت کوین را ضمانت نمی کند گفت: بانک های مرکزی اروپایی و آسیایی هنوز آن را تایید نکرده اند البته در حوزه پول های دیجیتال دارد کار می شود و بعضی از بانک های مرکزی ذهنیت هایی دارند که ممکن است در آینده تصمیماتی بگیرند اما اینکه یک بانک مرکزی روی بیت کوین یا موارد مشابه دیگر نظر مثبت داشته و تضمین دهد با مطالعه ای که ما انجام داده ایم چنین سابقه ای وجود ندارد.