۰ نفر

کلاهبرداری‌های کارتی شبانه یا روز تعطیل

۴ آذر ۱۳۹۶، ۹:۴۳
کد خبر: 233593
کلاهبرداری‌های کارتی شبانه یا روز تعطیل

یک کارشناس حقوق سایبری گفت: بیشتر جرائم از نوع کلاهبرداری کارت به کارت در نیمه های شب و روزهای تعطیل انجام می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا طباطبایی در مورد نقش قربانیان در تحقق کلاهبرداریهای کارت به کارت، افزود: از جمله جرائمی که طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و علیرغم هشدارهای دستگاههای پلیسی و قضایی همچنان در کشور قربانی میگیرد کلاهبرداریهایی موسوم به کلاهبرداری کارت به کارت است.

وی با بیان اینکه جرمی که بطور قطع و یقین صرفا بر اثر بی توجهی قربانی و شاید بهتر بتوان گفت در اثر طمع قربانی رخ می دهد، گفت: در این نوع کلاهبرداری شخص مرتکب طی تماس تلفنی با قربانی و بیان داستانی خیالی مبنی بر برنده شدن شما در قرعه کشی یا فلان مسابقه مشهور صدا و سیما و یا خرید عمده از شخص قربانی ای که فروشنده محصول است بگونه ای او را اغوا میکند که فرصت فکر کردن از قربانی را گرفته و وی را به سمت دستگاه عابر بانک می کشاند.

این کارشناس حقوق سایبری اظهار داشت: در مقابل دستگاه عابر بانک اتفاقی که رخ می دهد صدور دستوراتی از جانب شخص کلاهبردار مبنی بر زدن دکمه های عددی عابربانک به بهانه بررسی موجودی و یا اخذ آخرین تراکنش است چرا که شخص کلاهبردار مدعی واریز وجه جایزه به حساب قربانی است و قربانی بیچاره نیز منکر واریز شدن این وجه است.

طباطبایی افزود: در نهایت آنچه که رخ میدهد و در نتیجه زدن کلیدهای عابربانک صورت می گیرد تعیین رمز دوم بر اساس نظر شخص کلاهبردار برای کارت بانکی قربانی است و پس از بحث و جدل کلاهبردار و قربانی مبنی بر عدم واریز وجه جایزه شخص کلاهبردار تماس را قطع کرده و قربانی هم همچنان در آرزوی دریافت این جایزه منتظر می ماند،غافل از اینکه شخص کلاهبردار در این تماس تلفنی ابتدا شماره کارت و مشخصات کارت را از قربانی گرفته و سپس با کشاندن وی به کنار عابر بانک یا مبلغی را از حساب وی برداشت کرده یا رمز دوم کارت وی را با نظر خود ایجاد کرده و یا تغییر داده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون نوبت شخص کلاهبردار است که اقدام به خالی کردن حساتب قربانی کند این اقدام با سرعتی بسیار زیاد و اکثرا در نیمه شب و یا روزهای تعطیل صورت می گیرد چرا که در این زمان ها شعبات بانکها تعطیل بوده و عملا کاری از دست قربانی بیچاره بر نمی آید و صرفا وی باید شاهد برداشت پول از حساب خود باشد.

وی ادامه داد: شخص کلاهبردار نیز در این مدت تا سقف ممکن وجه نقد به حساب خود یا حساب نزدیکانش واریز کرده و مابقی وجوه موجود در حساب قربانی را به خرید اینترنتی اختصاص داده است. بررسی ها نشان می دهد کلاهبرداران در این روش لایه های مختلفی را برای انتقال پول به حساب اصلی ایجاد کرده اند تا پلیس و دستگاه قضایی در رسیدن به مجرم اصلی دچار مشکل شوند به عنوان مثال پولی که از حساب قربانی برداشت می شود ممکن است حتی در 5 یا 6 حساب دیگر وارد شده و سپس از آنها به حساب های اصلی واریز شود.

طباطبایی افزود: در بسیاری از موارد مشاهده شده است که شخص مجرم از اشخاص سابقه دار بوده و در حال حاضر نیز زندانی است حتی بعضا دیده شده که پس از شناسایی وی نامبرده به دادگاه احضار و با بیان اینکه' وجهی برای بازپرداخت ندارم 'مجددا به زندان برگشت داده شده است و شخص قربانی نیز هیچ ابزاری برای بازپس گیری پول خود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: در این گونه موارد مهمترین و اصلی ترین اقدام قربانی سرعت عمل است که می تواند در صورت انجام به موقع و صحیح میزان خسارت را به حداقل ممکن برساند. نحوه طرح دعوا و اینکه به چه طریقی اقدام حقوقی و کیفری برای بازپس گیری وجه صورت گیرد نیز یکی از نکات حائز اهمیت است چرا که آنچه در این دعوا اهمیت دارد و مطلوب شخص قربانی است بازپس گیری وجوه به یغما رفته خود در کمترین زمان ممکن است.

این کارشناس حقوق سایبری افزود: اما بر اساس جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است مهمترین اقدام برای جلوگیری از وقوع این جرم و گرفتار شدن در دام مجرمین انجام اقدامات پیشگیرانه است به همین منظور رعایت نکاتی در این زمینه توصیه می شود از جمله اینکه باید دقت کرد وقتی شما در مسابقه ای شرکت نکرده اید جایزه ای به شما تعلق نمی گیرد.

طباطبایی افزود: توجه داشته باشید هیچکس جایزه شما را بصورت تلفنی برای شما واریز نمی کند بلکه پرداخت وجه جایزه نیاز به شناسایی شما دارد، توجه کنید کسی از تلفن همراه برای پرداخت جایزه به شما اقدام نمی کند، پس دقت کنید اگر از تلفن همراه با شما تماس گرفتند و اظهار داشتند که برنده جایزه شده اید و تلاش داشتند اطلاعات کارت شما را بگیرند یا به سمت دستگاه عابر بانک هدایت کنند شک نکنید در حال تبدیل شدن به یک قربانی کلاهبرداری هستید.