۰ نفر

جلسه ویژه بانک‌ها برای کمک به زلزله‌زدگان

۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۰۲
کد خبر: 232467
جلسه ویژه بانک‌ها برای کمک به زلزله‌زدگان

بعد از تصمیمات اخذ شده درباره پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در شبکه بانکی برای کمک به زلزله زدگان بانک‌ها در جلسه‌ای ویژه ضمن بررسی شرایط پرداخت این تسهیلات قرار است درباره انجام اقداماتی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و نحوه کمک‌رسانی در این مناطق تصمیم‌گیری کند.

فردا (دوشنبه) مجموعه بانک‌های دولتی و خصوصی با حضور قائم مقام بانک مرکزی و برخی معاونان این بانک جلسه‌ای را تشکیل خواهند داد که در آن موضوع کمک به زلزله زدگان مناطق غربی کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در حالی در روزهای گذشته سیاست‌هایی در بانک مرکزی و هیات وزیران برای تسهیلات‌دهی با سود پایین و شرایط ویژه به زلزله زدگان مصوب شد که به زودی با تعیین سازوکارهای لازم در دستور کار شبکه بانکی قرار می‌گیرد. این در حالی است که بنابر گفته جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی قرار است در جلسه فردا موضوعاتی در زمینه نحوه کمک‌رسانی به آسیب دیدگان مورد بررسی قرار گیرد که در کنار شرایط پرداخت تسهیلات موضوع اصلی این خواهد بود که بانک‌ها بتوانند برای ساخت‌وساز نیز وارد شود.

آن طور که دبیر کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرد برخی بانک‌ها تصمیماتی برای ایجاد طرح‌های عمرانی تخریب شده و یا مکان‌های عمومی مورد استفاده این هموطنان دارد به گونه‌ای که احتمالا ساخت‌وساز مدرسه یا خانه بهداشت یا امثال آن از سوی بانک‌ها در این مناطق انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این که در کنار پرداخت تسهیلات باید اقدامات بلندمدت نیز انجام شود و بانک‌ها به این موضوع وارد خواهند شد، گفت‌ که نباید در این شرایط به گونه‌ای برخورد کرد که تنها در ابتدای امر اعلام شود که قرار است کارهایی انجام شده، اما در ادامه در انجام آن سستی وجود داشته باشد، چرا که به هر حال هموطنان در مناطق زلزله زده نیازمند کمک‌های بیشتر و ایجاد شرایطی مناسب برای محل زندگی خود هستند که در این باره نیز قرار است تصمیمی بگیریم که بتوانیم بخشی الزامات آنها را فراهم کنیم.

اما در جریان زلزله هفته گذشته در مناطق غربی به ویژه در کرمانشاه در کنار کمک‌هایی که هر یک از بانک‌ها به طور نقدی و غیرنقدی با توجه به امکانات خود در اختیار این مناطق قرار دارند، هیات وزیران در مصوبه‌ای از محل منابع بانکی و بودجه‌ای تسهیلاتی را برای این بخش‌ها اختصاص داد.

طبق آخرین اقدامات بانک مرکزی حدود ۷۶۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت را برای پرداخت از سوی هفت بانک عامل مصوب کرد. بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، مسکن و کشاورزی که عمدتا دولتی هستند موظف به ارائه‌ی این تسهیلات شدند. این وام‌ها با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری توسط بانک‌هایی تعیین شده به آسیب دیدگان استان کرمانشاه پرداخت خواهد شد. البته اعطای تسهیلات صرفا با معرفی متقاضی از سوی بنیاد مسکن انجام می‌شود.

بانک مرکزی اعلام کرده که در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به مناطق زلزله زده بدهی‌ احتمالی آسیب دیدگان به بانک‌ها و یا چک‌های برگشتی آنها مانع پرداخت تسهیلات نیست. این درحالی است که با مصوبه کمیسیون اعتباری بانک مرکزی بانک‌ها مکلف شدند نسبت به امحال دو ساله تسهیلات دریافتی افراد آسیب دیده تا دو سال قبل از زلزله اقدام کنند.

در کنار تسهیلاتی که شبکه بانکی پرداخت خواهد کرد هیات وزیران مصوب کرد که از محل منابع بودجه نیز حدود ۲۸۱ میلیارد تومان در قالب کمک‌های بلاعوض از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت شود.