۰ نفر

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد

توصیه نمی‌کنیم مردم در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند/ ریسک خرید بالا است/ هشدار نسبت به تکرار داستان موسسات غیرمجاز

۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷
کد خبر: 231246
توصیه نمی‌کنیم مردم در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند/ ریسک خرید بالا است/ هشدار نسبت به تکرار داستان موسسات غیرمجاز

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مردم مراقب باشند که در حوزه بیت کوین مورد سو استفاده کلاهبرداران قرار نگیرند، خاطرنشان کرد: توصیه نمی کنیم مردم در بیت کوین سرمایه گذاری کنند.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‎‌شاد ؛ ناصر حکیمی،  در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه در بانک مرکزی در حال مطالعه و بررسی بیت کوین هستیم، اظهار کرد: بیت کوین نوسانات شدیدی دارد به طوری که طی یک سال قیمت آن 10 برابر شده بنابراین، نوسانات عامل ریسک بالا را ایجاد کرده و ما را در زمینه سیاستگذاری با تردید روبه رو می کند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه هجوم سوداگری به بحث بیت کوین موضوع دیگر است، خاطرنشان کرد: در واقع ابزارهای کاذبی ایجاد می شود و اعلام می کنند که با بیت کوین مرتبط هستند و به این ترتیب بستر سو استفاده از متقاضیان را فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیت کوین هنوز به عنوان ارز رسمی شناخته نشده است و ریسک خرید آن بالا است، تاکید کرد: اگر بیت کوین به عنوان ارز رسمی شناخته شود در صرافی ها قابل عرضه خواهد بود.

حکیمی با تاکید بر اینکه بیت کوین را رد یا تایید نمی‌کنیم و هنوز درباره آن به سیاست مشخصی نرسیدیم، اظهار کرد:خرید و فروش بیت کوین توسط تعدادی اپلیکیشن صورت می گیرد و مسیری وجود ندارد که جلوی عرضه آن را بگیریم به علاوه بحث هرمی بودن بیت کوین از نظر قانونی به صورت صریح مشکل دارد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه از مردم پول گرفته می شود و ژتونی داده می شود که مشخص نیست صحت آن به چه صورت است، ادامه داد:مردم به تبلیغاتی که انجام می‌شود توجه نکنند، در حال حاضر  بیت کوین یک ارز رسمی نیست که در شبکه رسمی معامله شود پس اگر صرافی ها این خرید و فروش را انجام می‌دهند تخلف می‌کنند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه هشدار ما مربوط به سمت تقاضا است و ما باید هشدار بدهیم که مسئله ای مانند موسسات غیرمجاز ایجاد نشود، اضافه کرد:هم زمان بر روی بخش عرضه هم کار می کنیم و در این راستا سیاست های بانک مرکزی در این زمینه تا نیمه اول سال 97 اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بحث بیت کوین و ارزهای رمزینه یک موضوع پولی است، ادامه داد:البته با دستگاه های دیگر از جمله قوه قضاییه و دادستانی در حال مذاکره هستیم و موضوع در کارگروه‌های مختلف بررسی می شود تا مشخص شود که دستگاه‌ها چه وظیفه‌ای دارند.

به گفته او درباره شکل گیری معاملات هرمی بیت کوین، نامه نگاری های متعدد صورت گرفته است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه مردم مراقب باشند مورد سو استفاده کلاهبرداران قرار نگیرند، خاطرنشان کرد:باید ببینیم که در سیاست ها بیت کوین کالایی مانند طلا خواهد بود و یا یک ابزار پولی تعیین می شود.

وی همچنین با بیان اینکه  سیاست نامه ای در حوزه فین تک ها تدوین شده و در یکسال و نیم آتی مورد اجرا واقع خواهد شد، اضافه کرد:شش سند در این سیاستها در نظر گرفته شده که شامل سندپرداخت ساز، پرداخت یار، پرداخت بان، حسابیار،  ارزهای رمزینه پول، فین تک تخصیص مصارف است.

حکیمی تصریح کرد:سند اول و دوم در شهریور و مهر ابلاغ شده و سند سوم نیز تا آذر ابلاغ می شود که مربوط به فین تک‌هایی است که پرداخت‌های خرد را تحت پوشش قرار می دهد.