۰ نفر

از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی چه خبر؟

۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴
کد خبر: 226769
از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی چه خبر؟

با اجرایی شدن طرح کاهش سود بانکی بحث کاهش نرخ سود تسهیلات مطرح می‌شود که مسئولان آن را وعده داده بودند، اما با گذشت یک ماه از زمان کاهش نرخ سود بانکی هنوز خبری از تغییر نرخ سود تسهیلات نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، پس از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شهریورماه سال جاری بحث کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در محافل اقتصادی مطرح شد و برخی از مسئولین از اجرای آن پس از کاهش نرخ سپرده‌ها خبر داده بودند.

با این وجود در بخشنامه کاهش سود سپرده‌های بانکی اشاره‌ای به تغییر سود تسهیلات بانکی نشده بود و این موضوع در نهایت موجب ایجاد بحث‌ها و انتقاداتی شد تاجایی که برخی از کارشناسان بر این عقیده بودند که باید اولویت اعمال سقف برای نرخ سود تسهیلات به جای نرخ سود سپرده‌ها صورت می‌گرفت.

با اجرایی شدن کاهش سود بانکی از روز شنبه11 شهریور ماه 96 بانک‌ها موظف شدند نرخ سود سپرده‌های مدت دار یک ساله را که حداکثر 15 درصد تعیین شده را به صورت دقیق رعایت کنند و نرخ سود علی الحساب مذکور برای سپرده‌های روز شمار حداکثر 10 درصد تعیین شد.

در همین راستا رئیس کل بانک مرکزی موضوع تسهیلات پرداختی بانک‌ها را یکی دیگر از مباحث مهم پیش رو بانک مرکزی دانست و گفت: موضوع تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها و فشار به بانک‌ها در این زمینه باعث بدهکاری آن‌ها به بانک مرکزی و تحمیل نرخ‌های جریمه بالا در این رابطه شده بود به همین خاطر بانک مرکزی اقداماتی را انجام داد تا فضا برای انجام و اجرای این سیاست‌ها مهیا شود، به همین منظور بانک مرکزی در بحث ارتباط بین بانکی حضور یافت.

همچنین وی در حاشیه جلسه هئیت دولت در خصوص تغییرات نرخ سود بانکی گفته بود که در راستای متعادل سازی نرخ سود بانکی با هدف رشد و توسعه اقتصادی تاکنون نرخ سود سپرده را مبنا قرار داده ایم که در گام بعدی نرخ سود تسهیلات تا اواخر مهر ماه دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت.

این نکته حائز اهمیت است که مردم برای گذران زندگی خود به کاهش نرخ سود تسهیلات دل خوش کرده اند و این کاهش می تواند در زندگی آنها تاثیر به سزایی داشته باشد.

با این حال با گذشت بیش از اجرایی شدن کاهش نرخ سود سپرده های بانکی هنوز خبری از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیست و با وعده‌های مسئولین در این زمینه باید دید اجرایی شدن طرح به چه زمانی موکول می‌شود و آیا برنامه ویژه‌ای همچون طرح کاهش نرخ سود سپرده های بانکی برای آن وجود دارد یا خیر.