۰ نفر

مدیرعامل پیشین بانک صادرات در گفت و گو با اقتصاد آنلاین:

خطر شکل‌گیری تورم درسایه سنگین نقدینگی/ ضرورت هدایت سرمایه‌های مردم به سمت تولید

۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 225485
خطر شکل‌گیری تورم درسایه سنگین نقدینگی/ ضرورت هدایت سرمایه‌های مردم به سمت تولید

یک مدیر سابق شبکه بانکی نتیجه افزایش نقدینگی را ایجاد آثار تورمی بر پیکر بازارهایی هم چون مسکن و ارز عنوان کرد.

اقتصاد آنلاین - حمیده قاسمی ؛  احمد حاتمی یزد در گفت و گو با اقتصاد آنلاین اظهارکرد:اگر بخواهیم قدری علمی تر به مساله رشد نقدینگی نگاه کنیم باید به بررسی "تئوری مقداری پول" بپردازیم که شامل فرمولMV=∑PQاست .در این فرمول M برابر با حجم پول،Vبرابر با سرعت گردش پول(تعداد دفعاتی که پول دست به دست می شود)،∑ برابر با حاصل ضرب قیمت هر کالا در مقدار آن ،P برابر با قیمت کالا و خدمات تولیدی و Q برابر با مقدار کالا و خدمات تولیدی است.

وی در تفسیر این فرمول گفت:چنان چه Q یعنی مقدار کالا یا خدمات تولیدی بالا رود، می‌گوییم رشد اقتصادی اتفاق افتاده است و اگرP بالا برود می گوییم تورم ایجاد شده است.از آن جایی که رشد اقتصادی همواره بین 4 تا 6 درصد است اگر حجم پول یعنی مقدارM افزایش یابد،تاثیر مستقیم را بر روی قیمت ها خواهد گذاشت و سبب گرانی یا همان افزایش تورم خواهد شد.

حاتمی یزد درباره میزان سرعت گردش پول در کشور نیز تصریح‌کرد:عامل سرعت گردش پول وابسته به فرهنگ و سنت های اقتصادی کشور است،وقتی دستمزدها به صورت روزانه پرداخت شود، سرعت گردش پول بیشتر است .در جایی مانند کشور ما که عموما پرداخت ها به صورت ماهانه صورت می گیرد، سرعت گردش پول نیز پایین تر خواهد بود. در سال های اخیر که بانک ها اقدام به جذب سپرده با سودهای بالا کردند موجبات کاهش بیشترسرعت گردش پول را فراهم آوردند.از طرفی برخی وام های کلان نیز داده شد که  بازپرداخت آن ها به بانک ها با تاخیر بسیارصورت می گرفت.همه این عوامل، کاهش هر چه بیشتر سرعت گردش پول را به همراه داشت.

او با اشاره به تصمیم های جدید در سیستم بانکی کشور ادامه داد: اکنون با تصمیم بر کاهش سود سپردها به تدریج نقدینگی از بانک ها خارج می شود،این امر هم سبب افزایش نقدینگی و هم سبب افزایش سرعت پول در جامعه می شود که نتیجه این امر افزایش تقاضای خرید کالا و به تبع آن افزایش قیمت کالاها و تورم است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ناکافی بودن پاسخگویی تولیدات در برابر حجم بالای تقاضای ناشی از رشد نقدینگی نیز گفت: در این شرایط مجبور به افزایش واردات خواهیم شد که این امر سبب منفی شدن تراز تجاری و افزایش نرخ ارز می گردد و باز هم آثار تورمی بر اقتصاد می گذارد.

حاتمی یزد در خصوص وجود راهکارهای پیش رو برای پیشگیری از تورم خاطر نشان کرد:در این شرایط دولت و بانک مرکزی باید برای جمع کردن پول مازاد از میان مردم تلاش کند؛این کار را می تواند با انتشار اوراق مشارکت طرح های عمرانی و سوق مردم به سمت سرمایه گذاری در پروژه های دولتی انجام دهند.

مدیرعامل پیشین بانک صادرات در پایان تاکید کرد :حجم پول طی 4 سال اخیر 2 برابر شده و در آینده نزدیک نیز شاهد افزایش سرعت گردش پول خواهیم بود،لذا برای اجتناب از تورمی که در پیش خواهیم داشت لازم است با اتخاذ سیاست های انقباضی مانع از افزایش نرخ مسکن و دلار در بازار آزاد شویم.