۰ نفر

کاهش نرخ سود قدمی برای خروج اقتصاد از رکود

۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۳۶
کد خبر: 217151
کاهش نرخ سود قدمی برای خروج اقتصاد از رکود

یک دکتری اقتصاد گفت: کاهش نرخ تسهیلات بانکی قدمی برای خروج اقتصاد از رکود است.

دکتر مسعود سعادت‌مهر با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی به 2 بخش شامل نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ سود سپرده‌های بانکی تقسیم بندی می‌شود، اظهار کرد: آنچه که در اقتصاد بسیار اهمیت دارد نرخ سود تسهیلات بانکی است که البته بانک مرکزی باید همراه با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، نرخ بهره تسهیلات را نیز کم کند که تفاوت این دو برای بانک، عدد ثابت کارمزد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی اضافه کرد: اگر دولت سود تسهیلات بانکی را کاهش دهد هزینه تولید، وام‌گیری و سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود تولید و اشتغال در کشور ایجاد شود.  اگر کشوری بتواند نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش دهد چون سرمایه‌گذاری بیشتر می ‎ شود رشد اقتصاد را شاهد خواهیم بود و این راهکار قدمی برای خروج از رکود است.

این دکترای اقتصاد افزود: وقتی نرخ سود سپرده‌ها کاهش می‌یابد افرادی که سپرده کم دارند(فقرا و طبقه پایین) ضرر می‌کنند و افراد دارای سرمایه بالا می‌توانند پول خود را در تولید که باعث رشد اقتصادی می‌شود سرمایه ‎گذاری کنند.  کاهش نرخ سود سپرده بانکی بیشتر به ضرر کسانی است که در طبقه پایین درآمدی هستند.

سعادت ‎ مهر خاطر نشان کرد: این سیاست بانک مرکزی روی نرخ ارز آنچنان قابل پیش‌بینی نیست و از آنجا که ورود به بازار بورس دانش خاصی می‌خواهد که مردم ایران خیلی در این خصوص اطلاعاتی ندارند، کمتر در بورس حضور یافته و قیمت ارزش چندان دستخوش تغییر نمی شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: هر چه نرخ بهره پایین آید، سپرده‌گذاری در بانک‌ها کمتر شده و خلق پول توسط بانک‌های تجاری کمتر اتفاق می‌افتد و این روال منجر به کاهش نقدینگی می‌شود.