۰ نفر

اجرای سیاست‌های تنبیهی، بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای

بانک مرکزی با مدیران بانکی اتمام حجت کرد/ اعلام جزئیات جلسه بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵
کد خبر: 216065
بانک مرکزی با مدیران بانکی اتمام حجت کرد/ اعلام جزئیات جلسه بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها

قائم‌مقام بانک مرکزی از اتمام حجت بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها خبر داد و افزود: بانک مرکزی برای رعایت نرخ سودهای جدید، در چارچوب قانون و اختیارات این بانک اقدام به تنبیه بانک‌های متخلف خواهد کرد.

بانک مرکزی 31 مردادماه سال جاری بخشنامه‌ای هشت‌بندی برای کاهش نرخ سود بانکی با تأکید بر اجتناب از رقابت‌های ناموجه بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در جذب سپرده‌ها به شبکه بانکی ابلاغ کرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس این بخشنامه که از امروز (11 شهریورماه) لازم الاجراست بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری مدت‌دار یک‌ساله حداکثر 15 درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت را حداکثر 10 درصد محاسبه و رعایت کنند.

اما پس از اعلام جزئیات این بخشنامه، پایبندی سیستم بانکی به نرخ‌های جدید و جلوگیری از وقوع تجربیات گذشته و برهم خوردن نظم سیستم بانکی، از جمله مباحثی است که مورد توجه بود و اغلب بر عدم‌رعایت این نرخ از سوی برخی بانک‌ها تأکید می‌شد.

اعلام جزئیات جلسه بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها

برهمین اساس بانک مرکزی اواخر هفته گذشته، جلسه‌ای با حضور مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها برگزار کرد و در این جلسه چگونگی اجرای بخشنامه و پایبندی بانک‌ها به نرخ سودهای جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در همین راستا، اکبر کمیجانی درباره جزئیات این جلسه به ایبنا گفت: در جلسه مذکور که با حضور مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها برگزار شد، سیاست اخیر بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها از جوانب مختلف به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی افزود: از آنجایی که اهداف این بخشنامه همان ساماندهی نرخ سود بانکی، سپرده و تسهیلات است، به آنها توضیح داده انتظارات بانک مرکزی از سیستم بانکی نیز تشریح شد.

قائم‌مقام  بانک مرکزی ادامه داد: قرار است با اجرای این سیاست، نرخ سود تسهیلات و هزینه‌های مالی بنگاه‌ها به‌حدی کاهش یابد که این ارقام در یک میزان و جایگاه منطقی قرار بگیرد.

کمیجانی افزود: همچنین در این‌که نرخ سود تسهیلات به‌عنوان یک شاخص مهم در تولید کشور قرار دارد، شکی نیست اما دسترسی به منابع تأمین مالی نیز از موضوعات بسیار مهم در امر تولید است.

وی ادامه داد: برهمین اساس تمام تلاش ما بر این است که کنار ساماندهی نرخ سودها، منابع مالی کافی در اختیار تولیدکنندگان و در جهت حمایت از رونق تولید و افزایش اشتغال قرار گیرد.

اجرای سیاست‌های تنبیهی، بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای

قائم‌مقام بانک مرکزی درباره اقدامات بانک مرکزی در مقابل بانک‌های متخلف، گفت: قول و قرارهایی میان بانک مرکزی و بانک‌ها گذاشته شد تا این بانک، در جهت حفظ این نرخ‌ها و افزایش نظارت بر اجرای صحیح این بخشنامه اقدام کند.

وی با توضیح اینکه اقدامات تنبیهی برای بانک‌های متخلف در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: طبق صحبت‌های انجام‌شده، سیاست‌های تنبیهی و محدودیت‌هایی در فعالیت‌های بانک‌های متخلف در نظر گرفته شده است.

کمیجانی دراین باره گفت: بانک‌ها مجوزهای متفاوتی از بانک مرکزی دریافت می‌کنند، همچنین در مواقع ضروری نیز بانک مرکزی خطوط اعتباری در اختیار آنها می‌گذارد و بسیاری از موارد دیگر که بانک مرکزی می‌تواند در صورت تخطی هریک از بانک‌ها درباره قطع و لغو آنها اقدام کند.

قائم‌مقام بانک مرکزی توضیح داد: این پیش‌بینی‌ها انجام شد تا در صورت تخطی هریک از بانک‌ها، بخش نظارت بانک مرکزی بدون هیچ ملاحظه‌ای اقدامات تنبیهی خود را اجرایی کند.