۰ نفر

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

مشکل نقدینگی در بانک‌ها جدی است/ روش‌ دستوری کاهش نرخ سود سپرده راهگشا نیست

۵ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۲۵
کد خبر: 214763
مشکل نقدینگی در بانک‌ها جدی است/ روش‌ دستوری کاهش نرخ سود سپرده راهگشا نیست

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بانک‌ها با مشکل نقدینگی روبرو هستند، گفت: نمی‌توان به صورت دستوری سیستم بانکی را مجاب به کاهش نرخ سود کرد.

اقتصاد آنلاین - پارسا حافظی؛ کامران ندری، مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، پایین آمدن نرخ سود سپرده را با کاهش نرخ سود تسهیلات مرتبط دانست و افزود: البته با همین نرخ سود فعلی هم تعداد زیادی از مردم شرایط دریافت تسهیلات را ندارند و باید دید که با چه تمهیداتی قرار است نرخ سودها کاهش یابد.

وی تاکید کرد: مادامی که مشکل نقدینگی بانک‌ها را حل نکنیم، نمی‌توان انتظار داشت که بانک‌ها نرخ سود سپرده‌های خود را به راحتی کاهش دهند. البته بانک مرکزی اضافه برداشت بانک ها را تبدیل به خط ارتباطی کرده و امکان استفاده از منابع بانک مرکزی را برای بانک ها فراهم آورده است. این روش یکی از راه های موثر برای پایین آوردن نرخ سود سپرده بانک ها محسوب می شود؛ زمانی که بانک‌ها بتوانند از منابع بانک مرکزی برای تامین کسری نقدینگی خود استفاده کنند، دیگر نیازی ندارند، برای جذب سپرده با یکدیگر رقابت کنند و نرخ سود سپرده خود را دائما بالا ببرند؛ البته همه این‌ها منوط به این است که بانک مرکزی تا چه اندازه به بانک‌ها اجازه برداشت از منابع خود را بدهد.

ندری در ادامه خروج سپرده ها از بانک‌ها را عامل رشد پایه پولی و به تبعیت از آن رشد نقدینگی دانست و اظهار کرد: رشد نرخ پایه پولی با کمی تاخیر باعث رشد تورمی نیز می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پایین آمدن نرخ سود در اقتصاد باعث افزایش تقاضا خواهد شد. در صورتی که تولیدکنندگان مازاد ظرفیت داشته باشند، میزان تولید آن‌ها مثبت خواهد بود، اما اگر مازاد ظرفیت تولیدی در بنگاه ها وجود نداشته باشد پایین آمدن نرخ سود تسهیلات صرفا باعث افزایش تقاضا و در نهایت باعث ایجاد تورم و بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه پایین آمدن نرخ سود سپرده باعث افزایش سرعت گردش پول می‌شود، خاطر نشان کرد: در آن صورت مردم موجودی خود را از حساب‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت خارج و به حساب‌های کوتاه مدت منتقل خواند کرد؛ و در نتیجه با توجه به بالا رفتن سرعت گردش پول با کمی تاخیر آثار تورمی را در کشور شاهد خواهیم بود.

ندری در پایان با اشاره به پایین بودن میزان شفافیت در سیستم بانکی افزود: اگر برای کمبود نقدینگی بانک‌ها تلاشی صورت نگیرد در صورت پایین آمدن نرخ سود سپرده بانک‌ها، ممکن است باز هم از میزان شفافیت بانک‌ها کاسته شود و شاهد یک بازار غیر رسمی برای آن‌هایی که سپرده‌های بیشتری در بانک‌ها دارند و سود بیشتری هم دریافت می‌کنند باشیم.